Představenstvo ČD Cargo kvůli špatnému hospodaření končí

Praha – Celé představenstvo ČD Cargo, včetně předsedy Josefa Bazaly končí. Odvolala je dnes valná hromada železniční nákladní společnosti. O odvolání rozhodlo vedení mateřských Českých drah. Důvodem je podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského „nedostatečná spolupráce Carga s mateřskou firmou při řešení neuspokojivého hospodaření“. V představenstvu ČD Cargo končí Josef Bazala, Václav Andrýsek, Rodan Šenekl a Bohdan Heczko. Nahradí je generální ředitel Českých drah Petr Žaluda a jeho náměstci Michal Nebeský a Milan Matzenauer. Bazala skončí zřejmě i jako ředitel Carga. „Nový generální ředitel společnosti bude vybrán v řádném výběrovém řízení,“ uvedl k tomu Šťáhlavský.

„Společnosti ČD není dlouhodobě umožněno zjistit, do jaké míry byly a jsou problémy v hospodaření ČD Cargo způsobeny globální finanční krizí, nebo rezervami v řízení firmy. Tento stav je předmětem opakované kritiky statutárních orgánů ČD,“ zdůvodňuje vedení drah personální změnu v dceřiné firmě. Dále se ke změně ve vedení ČD Cargo nechce mateřská firma vyjadřovat, dokud nebude dokončen audit hospodaření nákladního dopravce.

Sám čerstvě odvolaný šéf společnosti Josef Bazala ale uvedené důvody k odvolání vedení odmítl. „Společnost ČD Cargo vždy řádně plnila veškeré úkoly a požadavky mateřské společnosti, a to včetně požadavků při mimořádném auditu,“ uvedl Bazala.

Video Rozhovor s Josefem Bazalou
video

Rozhovor s Josefem Bazalou

Odmítl také, že by ČD Cargo s vedením Českých drah nekomunikovalo. „Generální ředitel Žaluda byl členem představenstva ČD Carga od samého začátku až do prosince loňského roku. Další člen představenstva Michal Nebeský je členem dozorčí rady. Od prosince je pan Žaluda členem správní rady,“ vyjmenoval Bazala funkce členů vedení holdingu Českých drah ve vedení ČD Cargo.

Informace se tak k nim dostávaly nejenom jako k představitelům mateřské firmy, ale také jako ke členům orgánů samotné dceřiné společnosti.

Ministr dopravy podle svého mluvčího Karla Hanzelky o chystané změně nevěděl, informace dostal až dnes v poledne emailem. Hanzelka večer po společné schůzce řídícího výboru ČD a dozorčí rady drah uvedl, že žádné personální změny v ČD nejsou. Odvolání představenstva ČD Cargo je v pravomoci představenstva Českých drah. Připomněl, že ministr dopravy Gustav Slamečka šéfy podřízených dopravních organizací již dříve požádal, aby v období mezi volbami nečinili nevratné změny.

České dráhy tvrdí, že situaci v ČD Cargo dlouhodobě kritizovaly také Řídící výbor a Dozorčí rada Českých drah, ve kterých má své zástupce ministerstvo dopravy. Právě ministerstvo teď ale označuje krok Českých drah za nečekaný a požaduje vysvětlení. V závislosti na tom pak zváží další kroky.

Za ztrátu prý může malá poptávka

ČD Cargo skončilo loni ve ztrátě 378 milionů korun před zdaněním. Za rok 2008 přitom měla firma hrubý zisk 474 milionů. Společnost propad vysvětlovala poklesem poptávky v důsledku krize. Z červených čísel se přitom Cargu nedaří dostat ani letos. V prvním čtvrtletí vykázalo 50milionovou ztrátu. Špatné výsledky však podle ředitele Bazaly nemohou být v tomto případě pádným důvodem k odvolání vedení firmy. „Musíme srovnávat s okolím. Naše ztráta je jedna z nejmenších v Evropě. Všechny sousední železniční správy dosáhly mnohem větší ztráty,“ uvedl Bazala.

Bazala se dostal do čela představenstva ČD Cargo už při vzniku společnosti v roce 2007, následně přešel z funkce generálního ředitele Českých drah do stejné pozice v Cargu.

Do čela mateřských Českých drah poté nastoupil Žaluda. Je přitom veřejným tajemstvím, že oba manažeři se nemají příliš v lásce. Bazala vedl České dráhy krátce v roce 1995 a od května 2005 až do přestupu ke Cargu. O Žaludovi média před volbami spekulovala jako o jednom z manažerů, který by mohl svou pozici opustit v případě, že bude vládnout ČSSD.

Na hospodaření ČD Cargo si chce kromě drah posvítit i ministr dopravy Gustáv Slamečka, který ve firmě nařídil mimořádný audit. Jeho výsledky by měly být zveřejněny koncem července. Bazala je ovšem přesvědčen, že výsledky auditu ukážou, že odvolání představenstva společnosti bylo bezdůvodné.

Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy:

„Připadá nám poněkud nestandardní, že jedna státní firma odvolala vedení jiné státní firmy, aniž by to vědělo vedení ministerstva dopravy.“