Ze sociálních sítí se stává „zlatý důl“

Praha – Stovky milionů dolarů přitékají provozovatelům sociálních sítí. Tržby největší z nich – Facebooku – se loni podle neoficiálních informací pohybovaly mezi 700 až 800 miliony dolarů a letos má nakročeno až k dvoumiliardovému obratu. Sociální sítě už našly způsob, jak vydělat. Je to cílená reklama a mikroplatby.

S téměř půlmiliardou uživatelů je Facebook největší sociální sítí na světě. Jeho zakladatel Mark Zuckerberg se po šesti letech budování systému začíná orientovat na vydělávání. Jednou z cest je přesně cílená reklama. „Stanete fanoušem nějaké firmy, tak vám už bude systém posílat reklamy, které s tou firmou souvisí, a navíc má plno technických možností, jak tu reklamu ozvláštnit,“ vysvětluje Václav Nývlt z Technet.cz.

Provozovatelé sociálních sítí tak pravděpodobně objevili jednu z cest, jak zpeněžit miliony uživatelů. Platí to i pro největší český vyhledávač Seznam.cz. „Naše dva hlavní sociální weby jsou Lidé.cz a Spolužáci.cz. U nich se za poslední rok příjmy z reklamy zdvojnásobily. Zatím používáme standardní reklamní modely, ale snažíme se i o méně standardní projekty,“ říká manažer Seznamu pro VIP Martin Picek.

Podle agentury Gartner by sociální sítě mohly do čtyř let nahradit u pětiny firem e-maily. A nejen to. Do prostředí Facebooku už pronikají finanční služby a ve Spojených státech Facebook v návštěvnosti překonal vyhledávač Google. Facebook registruje skoro půl miliardy uživatelů a jeho cena se podle odhadů pohybuje kolem čtyřiceti miliard dolarů. V Česku je na Facebooku přes dva miliony lidí a jeho tuzemskou obdobu Lidé.cz používá ještě o milion lidí víc.