Banky mají radit s přechodem ke konkurenci, ale mlčí o tom

Praha - České banky by měly už od ledna pomáhat svým klientům při převodu účtu ke konkurenci. Zavázaly se k tomu podpisem Kodexu mobility klientů České bankovní asociace. Podle Sdružení TEST ale víc než třetina ústavů neinformuje o této možnosti ani na webových stránkách.

Pomáhat klientům při přechodu ke konkurenci se banky v Evropské unii zavázaly, aby předešly možné regulaci bankovních poplatků. Právě složitost změny banky totiž pomáhá držet bankovní poplatky vysoko.

Kodex mobility klientů má pomoci snížit počet nutných kroků při přechodu od jedné banky ke druhé. V Česku platí od 1. listopadu 2009. Spotřebiteli podle něj stačí přijít do nové banky, která pro něj vyřídí nejen zrušení účtu v původní bance, ale i zastavení všech trvalých příkazů a inkas a jejich obnovení v bance nové.

Většina lidí o právech vyplývajících z Kodexu mobility klienta neví. Proto se časopis TEST zaměřil na srovnání, zda o něm informují samy banky. U většiny bank byl problém tyto informace na jejich webových stránkách najít, u pěti nebyly nalezeny vůbec. Konkrétně se jedná o Citibank Europe, GE Money Bank, Poštovní spořitelnu, Raiffeisenbank a UniCredit Bank CR," řekl místopředseda správní rady občanského sdružení vydávajícího časopis TEST Karel Pavlík.

„Nespokojenost klientů s bankovními poplatky je velká a dlouhodobá, ale bohužel k tomu vlastnímu kroku přejít k jiné bance se odhodlá jenom málokdo. Souvisí to právě se složitostí, s nutnými kroky, které je třeba realizovat, aby se ten převod uskutečnil,“ podotknul Pavlík.