Mít, či nemít viněty? Senát: zatím nemít

Praha - Zavedení elektronických vinět místo dálničních známek se opět vzdaluje, jelikož Senát schválil jejich pětiletý odklad. Stát tím podle senátorů ročně ušetří téměř 1,5 miliardy korun. Původně měly viněty nahradit dosavadní dálniční známky už od ledna. Podle senátorů se elektronické viněty Česku zatím nevyplatí, alespoň do té doby, než začnou mýto na dálnici platit i osobní auta, s čímž ale zatím stát nepočítá.

„Domnívám se, že si nemůžeme dovolit ten přepych za věc, která v podstatě nic neřeší ani pro naše občany, ani pro náš stát… Utratit pro toto přechodové období zhruba do roku 2016 více jak 8 miliard korun…,“ kritizoval viněty občanskodemokratický senátor a předseda podvýboru pro dopravu Jiří Nedoma.

Ministerstvo dopravy už v úterý oznámilo, že tendr na nové viněty nevypíše a počká s konečným rozhodnutím na nového ministra. To ale představuje čáru přes rozpočet pro společnost Kapsch, která měla viněty dodat. Její vedení proto rozeslalo zaměstnancům ostrý dopis.

Dopis vedení pro zaměstnance společnosti Kapsch

Nové vládnoucí koalici poradila skupina lidí odložit implementaci elektronických vinět, která se plánovala na 1. ledna 2011. Protože jsme již dříve provedli významné přípravné kroky, nemůžeme tento přístup tolerovat a podnikneme příslušná opatření.


Zdroj: iHNed.cz

Co bude s vinětami? (zdroj: ČT24)

„Tyhle mediální spekulace a hry, které nás staví proti státu, jsou nesmyslné a musím je zásadně odmítnout. My jsme nikde tohle neprohlašovali, nikde jsme nikomu nevyhrožovali,“ ohradil se proti mediálnímu „útoku“ mluvčí firmy Kapsch David Šimoník.

Navíc podle ministerstva dopravy nehrozí, že by se dálniční známky na příští rok nestihly vytisknout. „Zatím je čas. Kdyby se ten tisk zadal v průběhu letních prázdnin, vše by se stihlo tak, aby prvního prosince známky skutečně byly v prodeji,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V odborné veřejnosti více odpůrců než příznivců vinět

Mezi odborníky na dopravní problematiku přitom převažuje názor, že by viněty spíše zasáhly do státního rozpočtu, než přinesly zdokonalení dálniční sítě. „I zdravý selský rozum pozná, že elektronická viněta je dražší než papírová a je otázkou, zda zavedení elektronických vinět bez jakýchkoliv návazných, například telematických aplikací přinese takové úspory, které by mohly nahradit technické zdražení,“ říká Jiří Kofránek, předseda vědecké rady České společnosti pro kybernetiku a informatiku.


Ovšem podle Šimoníka by elektronická viněta v budoucnu zvládala řadu dalších aplikací: „Stát navíc získá elektronickou kontrolu a odhalí všechny neplatiče… Nebude umožněno, aby se po dálniční síti pohybovali lidé, kteří nemají zaplacenou dálniční známku, což přinese roční úsporu až ve výši 300 milionů korun.“

Rozhodnutí zatím nevypisovat tendr na viněty si ministr Slamečka chce nechat posvětit ještě současnou vládou. Ostatním ministrům návrh pravděpodobně předloží příští pondělí.