Konec června - nejvyšší čas na hledání letní brigády

Praha - Najít si letní brigádu bude pro studenty i letos komplikované. Zájemců je totiž hodně a volných brigádnických míst je i vzhledem k vysoké nezaměstnanosti málo. Úbytek příležitostí přitom studenti pocítili už loni. I letos se o jedno pracovní místo zajímalo až deset zájemců, šanci má ale samozřejmě jen jeden z nich.

„Zájemců o brigádu na jedno volné místo během letních prázdnin bude samozřejmě hodně, stejně jako loni, tedy zhruba 10 zájemců na jedno volné místo,“ uvedl René Kuchár z agentury Student. Oproti roku 2008 a předchozím se přitom jedná zhruba o dvojnásobný počet zájemců. Navíc mimo letní prázdniny, kdy se také nabízí brigády přibližně ve stejné míře, je vždy zájemců daleko méně.

Přestože si mnozí představují pod pojmem brigády zejména krátkodobou intenzivní práci o letních prázdninách, firmy takovéto pozice otevírají po celý rok. Podle Kuchára je nejvyšší nabídka brigád ovšem v prosinci. „V létě se jedná o mírný nárůst poptávky zaměstnavatelů jen z toho důvodu, že si stálí zaměstnanci firem berou dovolenou a řeší se to formou záskoků z řad studentů na letních prázdninách,“ dodává.

I když podle průzkumů portálů Jobs.cz a Prace.cz počet nabídek brigád na těchto serverech narostl o 30 procent, až 44 procent z těchto zaměstnavatelů letos nebude otevírat krátkodobé sezonní pozice. „Je to dopad ekonomické recese, kdy jsou zaměstnavatelé schopni řešit výkyvy svými kmenovými zaměstnanci, a tím pádem nemají jako v minulých letech potřebu nabírat sezonní brigádníky,“ vysvětlil Petr Skondrojanis, specialista trhu práce společnosti LMC.

O brigády je lepší zajímat se průběžně

Podle Kuchára se objednávky volných brigádnických míst objevují dny až týdny dopředu. Navíc čas, kdy mají zájemci nabídky studovat, se v zásadě nedá určit, ale jedná se spíše o dny než týdny. Ve výhodnější pozici jsou přitom dle Skondrojanise studenti vysokých škol: „Vysokoškolští studenti se o brigády zajímají celoročně, zatímco středoškoláci často nechávají výběr letního zaměstnání na konec ročníku, kdy už není takový výběr a široká nabídka.“ Skondrojanis proto doporučuje vybírat středoškolským studentům brigádu již v průběhu roku, a ne těsně před létem.

Nejvíce nabídek se týká manuálních a manipulačních prací, zejména ve skladových a logistických provozech, supermarketech a dále pak výrobních provozech. V těchto oblastech se promítá zhruba 80 až 90 procent nabídky. Méně se vyskytují administrativní pozice  v bankách a pojišťovnách, call centrech nebo recepcích.

Student má ale jen málokdy šanci uplatnit se v oboru studia. „Většina vysokoškolských studentů v posledních ročnících by ráda našla uplatnění ve svém oboru, nicméně je to velmi těžké,“ říká Kuchár.

Petr Skondrojanis, specialista trhu práce z firmy LMC

„Dobrá je jakákoliv práce, často i zkrácený úvazek či brigáda můžou vést k trvalému pracovnímu poměru.“

Předpokládaný plat za brigádu se mnohdy velmi liší od reality

Zájemci o brigádu si podle průzkumu portálu Jobs.cz představují hodinový plat 100 až 150 korun. Práce ale letos není nazbyt, a tak se odměna u běžných brigád pohybuje kolem 80 korun, v menších regionech pak musí brigádníci často počítat s méně než 60 korunami za hodinu.

Za adekvátní považuje odměnu ve výši od 100 do 150 korun za hodinu víc než polovina brigádníků. Každý pátý by si pak dokonce řekl i o vyšší částku. Takových nabídek je ale hodně málo. „U běžných typů brigád lidé na vyšší než stokorunové sazby za hodinu práce nedosáhnou. Odměna se pohybuje spíše v rozmezí 75 až 85 korun. V regionech je situace ještě o něco horší, průměrně je zde hodina práce ohodnocena mezi 55 až 65 korunami,“ popsala situaci Dagmar Šimonová, manažerka lidských zdrojů společnosti LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Prace.cz.

Kuriózní brigáda

Mezi nabídkami se mohou vyskytnout i kuriózní případy. Například Kuchárova firma zajišťovala pro velkou reklamní agenturu brigádníka, který by generálnímu řediteli agentury hlídal želvu, chodil ji venčit a hrál si s ní. Nakonec díky tomu, že brigádník v agentuře trávil hodně času, získal obrovskou praxi s velkým množstvím znalostí. Nejdříve byl vysokým manažerem konkurenční agentury a pak se vrátil do agentury původní, opět na vrcholovou pozici.