Kupujete ojetinu? Teď je nejlepší čas, levnější už nebudou, tvrdí prodejci

Praha – V průměru o celou pětinu klesly za posledních 12 měsíců ceny ojetých aut. Výjimkou přitom nejsou ani autobazary, které zlevňovaly o víc než 30 procent. Vyplývá to z průzkumu společnosti GE Money Auto. S dalším poklesem cen už ale letos prodejci ojetin nepočítají. Podle odborníků nicméně nelze čekat ani výrazné zdražování.

Ceny ojetin tlačí dolů výhodné nabídky nových automobilů. Nejlevnější kompaktní automobil se dnes dá pořídit za cenu těsně pod 200 tisíc korun, není se tak čemu divit, že zhruba tři čtvrtiny lidí v současnosti nakupují ojetá auta v ceně do 150 tisíc korun.

„Zkušenosti našich partnerů potvrzují, že se vlivem hospodářské krize změnilo také nákupní chování zájemců o ojeté automobily. Lidé dnes při nákupu ojetého vozu daleko více porovnávají ceny a častěji než dříve také s prodejci o finální ceně vozu smlouvají,“ uvedl generální ředitel GE Money Auto Milan Beutl.

Video Reportáž Jitky Zikové
video

Reportáž Jitky Zikové

Různé druhy slev a zvýhodněné nabídky považují nyní kupující za samozřejmost, a proto je od prodejců aut očekávají automaticky. „V současné době dosahují ceny ojetin svého minima a budou v nejbližší době stagnovat. Mírné oživení poptávky se však bude postupně promítat do pozvolného růstu cen. Zájemci o koupi ojetého vozu by tak měli využít současných výhodných podmínek,“ doplnil Beutl.

Lidé hledají na internetu a do bazaru chodí najisto

Většina zájemců o koupi ojetého vozu vybírá nejprve prostřednictvím internetových stránek prodejců, kde je možnost srovnat veškeré požadované parametry. Před cestou k prodejci aut mají vytipováno jedno až dvě auta, která si chtějí na místě vyzkoušet.

Odborníci doporučují nakupovat automobily vybavené klimatizací, ABS a alespoň dvěma airbagy. „Vozy, které nemají toto vybavení se čím dál tím hůř prodávají. Když budeme předpokládat, že si člověk nechá automobil dva nebo tři roky, tak potom by se ho velice těžko zbavoval, pokud nebude mít tyto základní prvky výbavy,“ vysvětlil automobilový publicista Milan Jirouš.

Většina zákazníků podle průzkzmů upřednostňuje možnost splatit část ceny auta z vlastních úspor a na zbytek si půjčit od bank či formou leasingu. O těchto způsobech financování uvažuje téměř 70 procent zájemců o pořízení auta.

Ještě výhodněji než v Česku vyjde pořízení ojetiny u našich západních sousedů. Zatímco na domácích silnicích můžou starší auta jezdit bez omezení, v Německu mají řidiči aut, která splňují jen základní emisní limity problém. Například zákaz vjezdu do centra některých měst. Němci se tak starších vozů ve velkém zbavují.