Vepřo-knedlo-zelo vytlačují hamburger, hranolky a kola

Praha – Česko zasáhla fastfoodová vlna. V rychlém jídle se už nyní protočí miliardy korun, navíc i v době, kdy klasickým restauracím strávníci ubývají, tržby fastfoodů rostou. Velké řetězce rychlého občerstvení proto chystají nové restaurace. Přitom už dnes je v Česku na 13 tisíc fastfoodů a stánků s rychlým občerstvením.

Americká ikona rychlého občerstvení - McDonald's – dnes v České republice provozuje 81 restaurací. Letos by k nim měly přibýt nejméně další čtyři. Fastfoodové řetězce už míří i do menších měst a kromě obchodních center si oblíbily také čerpací stanice. Toho, že by byl český trh plný, se nebojí. „Zaměříme se na místa, kde je vysoká průchodnost obyvatel, a dále také míříme na dálnice. První restauraci otevřeme na dálnici D11, prostor tady určitě je,“ popisuje své záměry Jan Mráz ředitel firmy BK Team, která v Česku provozuje restaurace Burger King.

Obliba rychlého občerstvení stoupá i přesto, že jeho ceny jsou často vyšší než ceny jídla v klasických restauracích. Zatímco v restauraci se dá nejlevnější menu pořídit za 50 korun, ve fastfoodech začíná na 60 korunách. „Ten trend souvisí s životním stylem, lidé tráví stále více času mimo domov, a tak navštěvují tyto řetězce,“ vysvětluje analytik Incoma Research Karel Mayer.

Expanze rychlého občerstvení se však nelíbí lékařům a dietologům. Podle nich přibývá obézních lidí a svůj podíl na těchto negativních statistikách mají i fastfoody. Už nyní má podle statistik více než polovina Čechů nadváhu.