Resort dopravy dostane o pět miliard méně, hrozí zastavením staveb

Praha - Příští rok má podle ministerstva financí přitéct do Státního fondu dopravní infrastruktury o pět miliard korun méně, čímž by se příspěvek státního rozpočtu do fondu snížil na 30,7 miliardy korun. O utahování opasků v oblasti dopravních staveb dnes informoval ministr dopravy Gustáv Slamečka. Podle něj se tak zastaví výstavba nových silnic a dálnic, fond navíc nebude mít na proplacení letošních faktur.

V ohrožení se nyní podle Slamečky nachází například dostavba dálnice D47 na severní Moravě, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, Pražského okruhu, karlovarské R6 a některých železničních uzlů. Nezahájí se prý také stavby, na jejichž financování se podílejí evropské fondy, například dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí.

Slamečka: Na novou výstavbu nic nezbývá

Video Příští rok se mnoho dálnic nepostaví
video

Příští rok se mnoho dálnic nepostaví

Podle ministerstva dopravy bude fondu s navrženým limitem 30,7 miliardy korun chybět 1,3 miliardy korun jen při započtení výdajů na údržbu, mýtný systém a spolufinancování příspěvků z evropských fondů. Na novou výstavbu nezbude nic, uvedl Slamečka a dodal: „Rámec nestačí ani na kofinancování fondů, kde jinak problémy nemáme.“

Celkový rozpočet fondu dopravy dosáhne 60 miliard korun v případě, že příspěvek státu zůstane na úrovni 30,7 miliardy korun. K národním zdrojům se připojí 20 miliard korun z evropských fondů a deset miliard z úvěru od Evropské investiční banky. Letošní celkový rozpočet fondu počítá s výdaji 96 miliard korun.

„V silničním hospodářství se v příštím roce schyluje ke katastrofě,“ reagoval na snížení peněz pro dopravu Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Podle něj budou muset stavební společnosti za takovéhoto stavu věcí propustit už koncem letošního roku téměř 5 000 zaměstnanců, dalších 16 000 se stane nadbytečnými v souvisejících oborech, jako je doprava, výroba materiálu nebo stavebních strojů. Výdaje státu na nezaměstnané tím prý vzrostou o 700 milionů korun, stát údajně navíc přijde o téměř tři miliardy z daní z příjmu a daně z přidané hodnoty.

Resort financí si za svými čísly stojí

Ovšem ministerstvo financí si trvá na svém. „Situace s veřejnými rozpočty je napjatá a šetřit se musí všude. Ministerstvo dopravy a fond dopravy bude muset prostředky využívat maximálně efektivně a snažit se dostavět co nejvíce staveb podle plánu,“ uvedl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Ministr financí v demisi Eduard Janota

„Znamená to i jiný přístup v organizaci výběrových řízení, tendrů, jiný přístup v projektování nových infrastrukturálních projektů, protože celá řada našich projektů má zbytečně nadstandardní parametry a tyto nadstandardní parametry stojí nadstandardní peníze.“

„Ty úspory, že se přeprojektují určité stavby, že se změní parametry, tak to jsou stavby, které by se měly začínat nové. Dneska se v podstatě dokončuje jen to, co máme rozestavěné. Takže úspory, o kterých jsme hovořily, se dají dosáhnout hlavně u těch nových staveb,“ říká Slamečka.

Proto Státní fond dopravní infrastruktury uvažoval o tom, že by peníze na dálnice získal vypsáním dluhopisů v hodnotě 20 miliard korun, jenže k tomu potřebuje souhlas ministerstva financí a tady zatím narazil. „Absolutně nikoliv, sice bychom možná měli nižší deficit, ale dluh by těmito jejich emisemi narůstal,“ odvětil na návrh Janota.

Při navýšení národního příspěvku o pět miliard korun na letošní úroveň by se objem peněz z fondů EU zvýšil příští rok z 20 na 30 miliard korun. „Jsme schopni některé stavby prodloužit, ale ztratí se tím ekonomická efektivita a může se stát, že přijdeme o evropské peníze,“ uvedl náměstek ředitele fondu Tomáš Čoček. Podle Slamečky by měl stát dávat do fondu dopravy 63 miliard ročně, aby se dodržel scénář výstavby dopravní infrastruktury do roku 2025.

Podle ministra Janoty dokonce hrozí, že by stát dal v příštím roce na výstavbu dálnic peněz ještě míň. Vyplývá to z jeho rozhovorů s kandidáty na post ministra financí za ODS a TOP 09, kteří chtějí šetřit ještě razantněji.

Gustáv Slamečka
Gustáv Slamečka
Více fotek
  • Gustáv Slamečka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1543/154211.jpg
  • Stavba dálnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1746/174580.jpg
  • Peníze autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1743/174285.jpg