Němečtí zaměstnanci automobilek chtějí vyšší platy

Berlín – Automobilový průmysl v Německu opět zažívá boom. Odbory proto požadují vyšší mzdy. To ale vyvolává nespokojenost na straně firem. Výroba v zemi vzrostla za prvních pět měsíců o čtvrtinu a odbory vzkazují, že pokud tempo vydrží, budou chtít výrazně přidat. Jestliže jim firmy nevyhoví, mají mnoho silných nástrojů, jak si vydobýt své. V Česku jsou zástupci zaměstnanců smířlivější. O nových tarifech se bude jednat až příští rok.

Rychlost vzestupu německého autoprůmyslu zaskočila i analytiky. Od začátku roku se odvětví zvedlo o 26 procent. Firmy by tak brzy mohly dosáhnout předkrizových výdělků a zaměstnanci si chtějí zisku také užívat. „Výroba osobních vozů v Evropě se zvyšuje, ale nutno podotknout, že se zvyšuje zejména v porovnání s rokem 2009, kdy nejvíce působila ekonomická recese. Pokud bereme prodeje vozidel v Evropě, tak ten nárůst je minimální, a stále je zhruba 10 procent pod průměrnými prodeji, které byly v letech 2005 až 2008,“ tvrdí ale generální ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Českým výrobcům automobilů se také daří

Předseda odborového svazu KOVO Josef Středula

„My to samozřejmě zohledníme v kolektivním vyjednávání v roce 2011, a tam pochopitelně naše požadavky na mzdy budou podstatně vyšší, než ty, které byly pro rok 2010.“

I v Česku se automobilovému průmyslu dařilo. Za první tři měsíce letošního roku povyrostla výroba téměř o třetinu. Odbory přesto nebudou žádat o úpravy platů hned, současné smlouvy totiž počítají i s bonusy za úspěch firem.

 Důvod k nespokojenosti však mají i odbory české. Vláda totiž uvažuje o zpružnění pracovního trhu. Iniciativa Pružné pracovní právo 2010 navrhuje například snadnější výpovědi ze strany zaměstnavatele, a to i bez udání důvodu. Zaměstnanci by také měli být déle testováni, což umožní prodloužení zkušební doby. Dalším nepopulárním návrhem je naopak zkrácení výpovědní doby na jeden měsíc, včetně úprav odstupného. „Pokud by to chtěl někdo prosadit, tak se skutečně utká s velmi příkladným odporem českých odborů a zaměstnanců,“ tvrdí ale předseda odborového svazu KOVO Josef Středula. O podobě zákoníku práce však bude rozhodovat až nová vláda a zatím není vůbec jasné, jaká nová pravidla budou.

Odborník na efektivitu organizačních struktur z PriceWaterhouseCoopers Jan Malý

„Domnívám se, že na základě našich zkušeností, a co jsme viděli v celé řadě českých společností, by firmy uvítaly větší flexibilitu a určitě by pomohla jak těm společnostem, tak i zaměstnancům, udržet si klíčové pracovníky.“

Výroba automobilů
Výroba automobilů