Květen přinesl dobré výsledky pro český maloobchod

Praha - Českému maloobchodu se v květnu dařilo, a to zejména díky růstu prodeje motorových vozidel, který byl nejvyšší od prosince 2007. Konkrétně maloobchodní tržby v květnu bez sezonního očištění meziročně vzrostly o 3,1 procenta po dubnovém poklesu o 4,5 procenta. Čísla dnes zveřejnil Český statistický úřad.

Podle ČSÚ se po očištění o sezonní vlivy kalendářní a pracovní dny tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v květnu zvýšily meziměsíčně reálně o 0,4 procenta a meziročně klesly o 0,8 procenta.

Prodejci potravin a benzinky počítají naopak ztráty

Za růstem tržeb stál prodej motorových vozidel o 3,8procentního bodu, a to zejména vlivem vyššího počtu pracovních dní. Opačně působil prodej potravin a pohonných hmot.

Reálně se pak sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel zvýšily meziměsíčně o 3,3 procenta a meziročně o 5,8 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 13,3 procenta, za prodej motorových vozidel se zvýšily o 16,2 procenta a za opravy klesly o 0,4 procenta.

Radomír Jáč, Generali PPF Asset Management

„Zdá se, že pozitivní překvapení bylo taženo fakticky jen prodeji automobilů. Domácnosti se zdají být ve svém spotřebním chování stále opatrné, alespoň soudě dle struktury maloobchodních dat… Statistika HDP za letošní první čtvrtletí vykázala mnohem lepší vývoj spotřeby domácností, než naznačovaly údaje o maloobchodních tržbách.“

Sezonně očištěné tržby se v maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot reálně meziměsíčně snížily o 0,7 procenta a meziročně o 3,3 procenta. Sezonně neočištěné tržby klesly meziročně o procento, v tom za pohonné hmoty o 3,9 procenta, za potraviny o procento a nepotravinářské zboží o desetinu procenta.

Prodávaly se méně výrobky pro domácnost a potraviny

Pokles zaznamenal ze sledovaných sortimentů zejména prodej výrobků pro domácnost (o 5,7 procenta) a potravin ve specializovaných prodejnách (o 2,2 procenta). Klesly také tržby podniků prodávajících smíšený sortiment ve stáncích a na trzích (o 4,8 procenta) a mimo prodejny, stánky a trhy (o 2,4 procenta). Naopak prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby zaznamenal růst o 10,8 procenta, maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením o 9,3 procenta, s textilem a obuví o 2,4 procenta, s použitým zbožím o 1,6 procenta a s výrobky pro kulturu a rekreaci o 0,8 procenta.

„Nedařilo se zejména prodejům výrobků pro domácnost v různých specializovaných prodejnách - hobby centrech. Ale není to otázka tohoto měsíce, trend zaznamenáváme už řadu měsíců,“ potvrdil Miroslav Frayer, analytik Komerční banky.

Maloobchodní tržby rostly v unii i eurozóně

V Evropě pak podle údajů zveřejněných Eurostatem maloobchodní tržby v květnu rostly v eurozóně i v celé Evropské unii, v dubnu klesly. V eurozóně obchodníci utržili v květnu ve srovnání s předchozím měsícem o 0,2 procenta více, v celé evropské sedmadvacítce se tržby zvedly o 0,4 procenta. Největší meziměsíční nárůst zaznamenalo v květnu Dánsko (3,8 procenta), Polsko (3,5 procenta) a Estonsko (1,7 procenta). S největším propadem se naopak potýkali obchodníci na Maltě, kde se tržby snížily o 3,8 procenta, a v Portugalsku s poklesem o 0,8 procenta.