Přehmat ukousl severočeským městům z dotací na trolejbusy

Ústí nad Labem – Města v severních Čechách mohla na nové vozy městské hromadné dopravy získat skoro půl miliardy korun. Mělo jít až o 90procentní dotace z regionálního operačního programu. Regionální rada ale měla obavy z porušení zákona a dotace zrušila. Radnice teď můžou dostat maximálně 40 procent. Jenže na vyšší spolufinancování většina měst nemá.

Města plánovala velké změny, teď ale budou chybět peníze

Lidé se v krajské metropoli vozí i dvacet let starými trolejbusy. Často jsou porouchané a před několika lety dokonce začal jeden při jízdě hořet. Město proto plánovalo nejrozsáhlejší obměnu vozového parku. Na nákup 16 nových trolejbusů měla přispět Evropská unie. Podle původní výzvy úřadu regionální rady mohlo získat až 85 procent z víc než 280 milionů korun. „V současné době hospodářské krize nemá město ani dopravní podnik volných 286 milionů korun, což byla hodnota celého projektu,“ říká mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Milan Knotek.

Podobně jsou na tom i Teplice a Most. Tady se plánoval nákup trolejbusů, nízkopodlažních tramvají a budování zastávek. Úřad regionální rady, který administruje žádosti o evropské peníze pro Ústecký a Karlovarský kraj, však výzvu na obnovu vozových parků zrušil. Důvodem jsou možné spory s antimonopolním úřadem.

Nové dotace budou „nevýhodné“

Mluvčí Úřadu regionální rady soudržnosti Severozápad Vojtěch Krump

„Se objevily problémy s výkladem legislativních předpisů s veřejnou podporou pro nákup veřejné vozů hromadné dopravy.“

Rada už novou výzvu vypsala. Figuruje v ní opět stejné množství peněz, tedy 486 milionů korun. Ty už ale budou přiděleny za mnohem méně výhodných podmínek. Města tak na nové vozy získají maximálně 40 procent. „Je na tom zvláštní, že když je to nedovolená podpora, tak je to 40 procent místo nějakých osmdesáti. Když je to nedovolená podpora, tak by to nemělo být nic,“ říká primátor Teplic Jaroslav Kubera.

Města tak nevědí, zda se do nové výzvy budou moci přihlásit. Kromě Teplic totiž nejsou jejich rozpočty v plusu. O desítky milionů víc na spolufinancování totiž nemají. „Pravděpodobně se zúčastníme i té druhé výzvy, jak to dopadne, však nevíme. Jsme velmi skeptičtí a v případě, že to nedopadne, tak ty trolejbusy stejně koupíme z vlastních prostředků,“ dodává Kubera.

Reakce ostatních měst

Ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Milan Dundr: „Je to přibližně rozdíl 120 milionů korun, což je myslím velká částka na to, aby trošku pozastavili myšlení a zvažovali, jak ty peníze sehnat a dát dohromady.“

Mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Milan Knotek: „V tuto chvíli nemůžu říct, zda se přihlásíme, kdy se přihlásíme, zda to bude ještě v tomto volebním období nebo v příštím volebním období.“

Severočeská města mohou žádat o dotace až do prosince. Úřad regionální rady výzvu prodloužil kvůli podzimním komunálním volbám, aby o projektech případně rozhodla nová zastupitelstva.

Městská hromadná doprava
Městská hromadná doprava
Více fotek
  • Městská hromadná doprava autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1793/179268.jpg
  • Starý autobus autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1793/179269.jpg