Slamečka: Jako ministr dopravy musíte mít manažerské schopnosti

Praha – Tři středopravicové strany podepsaly dohodu o koalici a nové vládě. Ta vznikne v úterý v deset hodin poté, co ji jmenuje prezident Václav Klaus. Skončí tím angažmá nynějšího ministra dopravy v demisi Gustáva Slamečky. Znamená to pro něj návrat do Státního fondu dopravní infrastruktury, v němž zastával funkci před svým působením ve Fischerově vládě. Nový ministr dopravy Vít Bárta přitom přichází z jiného oboru. Jeho nejdůležitějším úkolem bude podle Slamečky zabezpečení dlouhodobého rámce pro financování dopravní infrastruktury.

„Předpokládám, že ve fondu budu pokračovat hned po odchodu z vlády,“ prohlásil Slamečka. Po důkladném prostudování programového prohlášení budoucí vlády považuje plán v resortu dopravy za pokračování nynější politiky. „Neobjevil jsem nic, co by mě výrazně znepokojilo, je tam nadále otvírání trhu v železniční dopravě, pokračování výstavby dopravní infrastruktury a další cíle, které jsme si stanovili,“ podotkl Slamečka. Nový ministr dopravy Vít Bárta bude ale na rozdíl od Slamečky politickým ministrem, tudíž bude jeho záběr širší.

Odcházejícího ministra znepokojují především vysoká čísla v nehodovosti dopravy. Nyní se zpracovávají analýzy, které by měly odhalit příčiny – zda jde o počasí, tedy zvýšený dopravní ruch o prázdninách. Naopak mnohé uzavírky Slamečka za enormní problém nepovažuje.

Slamečka o nehodách:

„Poslední prázdninové dny nám přinesly 73 mrtvých. Byli to motocyklisti, chodci. To je věc, která mě velmi mrzí.“


Dalším akutním tématem bude pro nového ministra Bártu zabezpečení dlouhodobého rámce pro financování dopravní infrastruktury. Fond dopravní infrastruktury by měl příští rok přijít až o 5 miliard korun. „Máme připravené tři verze rozpočtu,“ prohlásil Slamečka. Podle třetí krizové varianty by nedošlo k zahájení prakticky žádných staveb. „Na investiční výstavbu by zůstaly minimální finanční prostředky,“ dodal ministr v demisi. Zastavení staveb přitom znamená i zastavení příprav a následné zdražení. „Každá stavba se zdraží už jen o finanční koeficient. Mohou být i změny výše DPH,“ prohlásil Slamečka.

Vláda schválila dohodu s Ludmilou Havránkovou i její sestrou ohledně stavby dálnice D11, ale z termínu, kdy mělo dojít k podpisu, se Havránková omluvila. „Respektujeme, že je nemocná. Očekáváme nyní, že se druhá strana ohlásí. Snažili jsme se postupovat transparentně,“ řekl Slamečka. Platí nyní rozhodnutí o vyvlastnění, pokud se ale podepíše smlouva v rozumné době, bude platit návrh dohody.

Nová vládní koalice se dohodla na odložení vinět pro osobní auta. Zákon ale nyní s dálničními známkami nepočítá, a bude se tak muset změnit. „Pokud by se nová vláda nakonec rozhodla jít cestou elektronických vinět, může navázat na to, co jsme dosud vykonali, ale to nepředpokládám,“ prohlásil Slamečka.

Slamečka odložil jednání dozorčí rady Českých drah, kde se mělo jednat o personálních změnách ve vedení společnosti. „Rada bude jednat v režii nového ministra dopravy. Situace v ČD Cargo se zatím trochu uklidnila,“ podotkl Slamečka. Ten by osobně počkal na dokončení auditu v ČD Cargo a zachoval by se podle jeho výsledku.