Obchodníci spoléhají na slevy a letáky, i když se jim nevyplácí

Praha – Poštovní schránky stále více zaplavují letáky obchodních řetězců. Ještě před pár lety je obchodníci vydávali jednou za čtrnáct dní dnes i několikrát do týdne. Lidé totiž stále častěji nakupují jen podle výhodných slev. Obchodníci se ve snaze navýšit tržby dostali do pasti. Bez akce a výhodných slev už zboží téměř neprodají.

V rámci střední a východní Evropy patří Češi k největším milovníkům reklamních letáků. „Sedmdesát procent lidí nějakým způsobem letáky používá a třicet procent, tedy třetina, je vyloženě vyhledává a nakupuje podle nich,“ říká Zdeněk Skála z Incoma Research.

Zvyšuje se nejenom frekvence, s jakou obchodníci letáky rozesílají do schránek, ale i výše slev, které nabízejí. V akčních slevách je dnes přitom vše - maso, trvanlivé potraviny, ovoce i oblečení. „Snažíme, aby v letácích byl základní sortiment, který zákazník kupuje. To znamená takové základní položky, aby zákazník viděl, že víme, co rád kupuje,“ vysvětluje Zdeněk Juračka, předseda svazu družstev Coop.

Akční ceny sice řetězcům zvýší obraty, ale jinak na nich tratí. Prodávají s minimální marží a riskují i zákaznickou důvěru. Lidé totiž kvůli výhodné nabídce změní svůj oblíbený obchod a jdou ke konkurenci.

Dlouhodobě je situace neudržitelná, se slevami a letáky se však nikomu nechce přestat. V době, kdy Češi šetří, by totiž obchodníci okamžitě přišli o zákazníky. Letáky a akční slevy navíc nově začaly využívat i internetové obchody a výrobci elektroniky.