Elektronické knihy jdou v USA na dračku

New York - Ve Spojených státech vítězí elektronické knihy nad těmi s pevnou vazbou. Informoval o tom deník New York Times s odkazem na největší knihkupectví v zemi Amazon.com. Tento internetový obchod v uplynulém čtvrtletí prodal na 100 knih v pevné vazbě, zato těch elektronických o 43 kusů více. V celkovém součtu stále vede prodej klasických, papírových knih. Je to však zejména díky oblíbenosti brožovaných vydání, které čtenářům nabízejí větší výběr.

V pevné vazbě se ve Spojených státech prodávají především novinky. I když zájem o ně letos vzrostl skoro o čtvrtinu, digitální forma je jasně válcuje. Poslední čtyři týdny byl trend naprosto markantní. Tzv. „e-books“ se prodávaly oproti těm klasickým téměř dvojnásobně. Podle šéfa Amazonu Jeffa Bezose je takovýto vývoj překvapivý především v tom, že knihy v pevné vazbě jeho firma prodává již 15 let a elektronické knihy 33 měsíců.

Svoji pevnou pozici si oproti elektronické verzi však drží levnější brožované verze. V prodeji celkově vedou v řádech několika milionů ku 630 tisícům. Oproti svému modernějšímu konkurentu mají zřejmou výhodu – jejich nabídka je totiž nesrovnatelně širší než ta digitální.

Čas, kdy zůstanou v pozadí se ale podle odborníka z poradenské firmy Idea Logical Company blíží. Digitální podoba by mohla trh majoritně ovládnout do deseti let. Napomáhá tomu zájem o elektronická zařízení, ve kterých jde knihy číst. Nejžhavější novinkou je například oblíbený iPad od společnosti Apple.