Generační spory kazí vztahy na pracovišti - a snižují produktivitu

Praha - Generační konflikty na pracovišti jsou běžné. Příslušníci různých generací mají často různý pracovní styl v tom, kolik času a jak chtějí pracovat. Zkušenější zaměstnanci si myslí, že mladí kolegové nejsou tak loajální, nekladou důraz na kvalitu a nerespektují autority. Problémy se občas vystupňují natolik, že někdo může dokonce přijít o místo. Nejčastěji si stěžují lidé ze sféry administrativní, ale i ti, kteří pracují v bankovnictví, pojišťovnictví či školství. Řada firem to řeší pomocí programů, jako je knowledge management, mentoring nebo změnou firemních kultur.

„Není potřeba zastírat, že generační problémy na pracovištích se vyskytují. Podle mých zkušeností nejčastěji tam, kde je velká dynamika růstu společností a také velký prostor pro mladší lidi, kteří rychle dosáhnou kariérního postupu,“ řekla Lenka Šťastná, prezidentka Business and Professional Woman.

Například třetina klientů občanského sdružení Plus 50 se stala obětí bossingu či šikany a byli převážně nahrazeni někým mladším. Devětadevadesát procent z nich nakonec přišlo o své místo. „Zkušenější zaměstnanci si myslí, že mladí kolegové nejsou tak loajální, nekladou důraz na kvalitu a nerespektují autority. Zatímco mladší zaměstnanci vidí ty starší jako nepružné, tvrdohlavé, pomalejší a neschopné se sžít s novými technologiemi,“ prohlásila Věra M. Budway, manažerka korporátní kultury a diverzity.

V současné době existují tři generace zaměstnanců: babyboomers narození během populační exploze po druhé světové válce, generace X, s datem narození v 70. letech a nakonec generace Y, což jsou lidé narození v 80. a 90. letech. Babyboomers často dělí volný čas mezi rodinu a práci, tudíž se s kolegy tolik nescházejí. Osmašedesát procent pracovníků z generace babyboomers si myslí, že nejmladší generace Y nemá tak silnou pracovní etiku jako oni a nepracují tak tvrdě. „Pracovala jsem 17 let v bankovnictví. Aktivní mladý člověk zde velmi rychle může dosáhnout zajímavé pozice, ne vždycky si pak poradí s komunikací se staršími kolegy, podřízenými,“ konstatovala Šťastná.

Mladí manažeři se často obklopí svými vrstevníky

Neshody generačního či jiného rázu pak ovlivňují celý tým a jeho produktivitu. Odcházejí často nakonec i členové, kteří jsou pro organizaci velmi cenní. „Problém je v komunikaci, bohužel ze strany těch mladých manažerů je bod manažerského selhání, kdy se zcela přirozeně začnou obklopovat sobě rovnými, tedy věkově rovnými vrstevníky. To není zrovna příznivé pro starší generaci,“ podotkla Monika Červíčková z Občanského sdružení Plus 50.

Předejít konfliktům nelze, ale možné je vybudovat firemní kulturu, která oceňuje manažery a profesionály, kteří chtějí předávat nabyté zkušenosti a kteří si dopředu s předstihem vychovávají své nástupce. „Některé organizace využívají pro zlepšení komunikace mezi generacemi mentoringové programy, které jim pomohou zformalizovat proces. Pokud se to dobře udělá, tak se do něho vloží měkké koučovací techniky, které otevřou prostor pro vzájemný dialog,“ konstatovala Šťastná.

Tabulka
Tabulka