Peníze z EU zaplatily rekonstrukci parního stroje i unikátních lokomotiv

Plzeň – Z evropských dotací čerpá celá řada nejrůznějších projektů, jedním z nich je i záchrana technických unikátů plzeňského Techmania science centra. Díky dotacím z evropského operačního programu se podařilo zrenovovat stařičký parní stroj i nejstarší dochovanou elektrickou lokomotivu v Čechách.

Parní stroj Marx pochází z roku 1909 a patří mezi významné české technické památky. Až do padesátých let sloužil jako pohon pily, pak ho nechali zakonzervovat a v roce 1998 byl demontován. Než se dostal do plzeňské Techmanie, byl už v žalostném stavu. Přesto se ho díky evropské dotaci povedlo zrekonstruovat a dnes je z něj exponát v muzeu.

Oprava stroje trvala sedm měsíců a vůbec nebyla jednoduchá. Technikům totiž chyběla jakákoli dokumentace. „Máme pouze původní fotografie umístění na pile, ze kterých jsme vycházeli. Pak už jsme vycházeli jenom ze šikovnosti našich zámečníků,“ popisuje manažerka projektu rekonstrukce parního stroje Václava Rektorysová.

Zatímco zrenovovaný parní stroj už můžou návštěvníci interaktivního muzea obdivovat, na dalších technických exponátech se ještě dolaďují detaily. Na vystavení tak teprve čeká nejstarší dochovaná elektrická lokomotiva z produkce plzeňské škodovky.

V roce 1928 byly vyrobeny pouhé dva kusy. Ten dochovaný byl od roku 1977 vystaven na pomníku v areálu plzeňské Škodovky pod označením 002. Teprve až při jeho restaurování se přišlo na to, že jde ve skutečnosti o první vyrobený kus. Vrstvy barev skrývaly evidenční číslo lokomotivy 001.

Také další chlouba Techmanie byla určená pro železnici. Lokomotiva typu 32 E z roku 1963 je unikátním prototypem první elektrické lokomotivy na světě, u níž byl vyzkoušen skelný laminát na karoserii. Vyroben byl pouze jeden kus a vůbec poprvé se na jeho vývoji v plzeňské škodovce podílel také designér - profesor Otakar Diblík z pražské umělecko-průmyslové školy.

Všechny budoucí exponáty byly opravovány z regionálního operačního programu pro evropské granty v rozsahu zhruba 11 milionů. „V první fázi jsme opravili obě zmíněné lokomotivy a parní stroj. Ze zbytku evropských dotací opravíme trolejbus 3T3, se kterým začínala trolejbusová doprava v Plzni,“ říká mluvčí muzea Tomáš Moravec.

Na evropské dotace spoléhá Techmania i ve svých dalších plánech. V areálu bývalé plzeňské Škodovky, kde science centrum působí, má postupně vyrůst rozsáhlá městská volnočasová a vzdělávací zóna. Počítá se i s planetáriem, které v Plzni už 13 let chybí.

Lokomotiva Škoda 2ELo
Lokomotiva Škoda 2ELo