Ministr dopravy Bárta: Na exšéfa ČD Cargo podám trestní oznámení

Praha – Ministr dopravy Vít Bárta (VV) dnes podá trestní oznámení na bývalého ředitele nákladního železničního dopravce ČD Cargo Josefa Bazalu. Jeho vedení prý poškozovalo firmu zadáváním nevýhodných zakázek, ze kterých plynula ztráta řádově až v desítkách procent. Bárta to dnes uvedl s odvoláním na výsledky mimořádného auditu zadaného Českými drahami, které jsou jediným akcionářem ČD Cargo. V Událostech, komentářích pak dodal, že o špatném hospodaření má k dispozici konkrétní interní dokumenty.

ČD Cargo podle Bárty hrozí, že se její hospodaření letos propadne do červených čísel. „Ztráta je podle analýzy KPMG z velké části způsobená tím, že společnost ČD Cargo, respektive její management řadu zakázek, které měl, domlouval pod cenou vlastních nákladů, to znamená nejenom bez zisku, ale i se ztrátou,“ uvedl Bárta. „Ztráty jsou v řádu desítek procent slev, které samozřejmě vedou k otázce, do jaké míry tato aktivita je aktivitou, řekněme, nedobrého manažera, a nebo naopak manažera, který takovouto aktivitu provádí zcela záměrně,“ dodal s tím, že ještě dnes podá trestní oznámení na bývalého ředitele ČD Cargo Josefa Bazalu.

Jména společností, se kterými měla ČD Cargo nevýhodné smlouvy uzavírat, ani cenu zakázek Bárta nezveřejnil s odůvodněním, že by tak mohl poškodit zájmy České republiky. „V plném rozsahu je předám Policii ČR, respektive orgánům činným v trestním řízení,“ dodal ministr.

Video Události, komentáře s Vítem Bártou
video

Události, komentáře s Vítem Bártou

Vít Bárta:

„Mám k dispozici dokumenty o špatném hospodaření ČD Cargo. Je důvodné podezření, že Bazala poškodil ČD Cargo vědomě.“

Sám Bazala označil Bártovo nařčení za „jedno velké nedorozumění“. Sporné smlouvy podle něj sice zněly na částku nižší než úplné vlastní náklady společnosti, byly ale vyšší než variabilní náklady. Bazalovo vedení se tak tímto způsobem údajně naopak snažilo minimalizovat ztrátu. „Kdyby se volil jiný postup, tak by tyto přepravy buď unikly ke konkurenci na silnici, a nebo pro jiné železniční přepravce. Kdyby se zrušila například přeprava kontejnerů, která je celá v tomto smyslu ve ztrátě, tak by se naopak ztráta ČD Carga zvýšila,“ uvedl Bazala.

Josef Bazala:

„Náš postup, že jsme v loňském roce udrželi všechny rozhodující přepravy, byl správný a během dvou let se ČD Cargo jednoznačně vrátí do zisku. Kdybychom volili jiný postup, tak by tyto přepravy nenávratně odešly a realizovaly se konkurencí, silniční dopravou atd. a výsledek Carga by byl podstatně horší. Navíc by Cargo méně přepravovalo a zaměstnávalo méně lidí, takže obrácený postup by byl jednoznačně horší.“

Bárta dnes situaci kolem ČD Cargo konzultoval s premiérem Petrem Nečasem. Společně prý chystají i personální změny ve vedení společnosti.

Všechny smlouvy ministerstva čeká prověrka

Kromě ČD Carga si Bárta chce posvítit i na hospodaření ministerstva samotného. Prověřit hodlá všechny aktuální smlouvy, které úřad uzavřel.  Řada z nich je totiž podle něj nemravných. Podezřelá je prý například smlouva se společnostní Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém.

„V tomto resortu nebude zakázka, na kterou bych se důkladně nepodíval,“ řekl Bárta. Ministr v současnosti zastavil všechny tendry svého úřadu a podřízených organizací, vyjma nákupu soli na zimu a traktorů pro zimní údržbu. Ministr oba tendry nechal prověřit a například sůl se bude tentokrát nakupovat prostřednictvím internetové aukce.

Bárta na tiskové konferenci zároveň přiblížil, kde hodlá hledat úspory. Ředitelství silnic a dálnic by mělo snížit své provozní náklady o 50 procent, Fond dopravní infrastruktury o 40 procent.