ČSA ví kam s přebytečnými piloty

Praha – Restrukturalizační plán Českých aerolinií je v plném proudu. Aby společnost co nejvíc snížila sociální dopady plánovaného propouštění, snaží se najít uplatnění pro piloty za hranicemi. Ve hře je hlavně Asie. Korea, Vietnam nebo Srí Lanka – místa, která za své zřejmě přijme část pilotů ČSA. Kolik českých letců si bude ale nakonec na nové působiště zvykat, ještě není jasné.

Aerolinky pilotům nabízí buď neplacené volno s tím, že si můžou angažmá v zahraničí zajistit sami, nebo je pronajmou jiné letecké společnosti. Právě tahle unikátní dohoda s některými asijskými partnery je na spadnutí. „Společnost plní svůj slib a hledá možnosti pro své piloty tak, aby mohli zůstat zaměstnanci ČSA, zatímco po určitou dobu budou létat pro jiného dopravce,“ potvrdila ředitelka komunikace ČSA Hana Hejsková.

Prezident odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar:

„Je to dobrý krok, jako jedna z možností řešení nadbytečnosti, těch možností musí být víc, ale určitě je to dobrý krok a dočasné řešení.“

Možnost uvolnit si část personálu a v případě potřeby je znovu povolat do českých řad platí jen pro piloty. Firma do jejich výcviku totiž investovala obrovské částky – jen základní výcvik jednoho letce se pohybuje kolem milionu korun. „Společnosti se vyplatí pro ně hledat dočasné umístění, než aby se jich zbavovala a ještě vyplácela odstupné,“ dodal prezident odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar.

Kolik letců v aerolinkách o práci přijde, se zatím přesně neví. „Pokud budete chtít přesná čísla, zavolejte za měsíc,“ reagoval Gaspar s tím, že snížení stavu vidí do deseti procent. Jeho odhad odpovídá zveřejněným zprávám, že ještě letos na podzim možná odejde čtyřicet pilotů. Další odchody, opět v celkovém rozsahu čtyřiceti osob, mají následovat v obou příštích letech.