České silnice a dálnice v srpnu opustí dělníci, chybí peníze

Praha - Od srpna se možná dočkáme rozestavěných silnic a dálnic bez dělníků, neboť plánované snížení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok o 17 miliard korun a letošní výpadek příjmů fondu téměř o čtyři miliardy směřují k okamžitému zastavení většiny dopravních staveb. Výstavba se podle mluvčího ministerstva Karla Hanzelky zřejmě začne ukončovat už od srpna. Šéf resortu financí Miroslav Kalousek uvedl, že úspory jsou nutné u každodenní spotřeby tak, aby bylo více peněz na investice.

Podle něj na seznamu nebude jihozápadní část Pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září: „Zastavení téhle stavby by byla katastrofa.“ Škrty se nedotknou ani dálnice D1, kde se staví úsek z Kroměříže směrem na Hulín a dále.

Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy

„Díváme-li se na oba roky souborně, budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme.“

Video Rozhovor s Libuší Bautzovou a Tomášem Čočkem
video

Rozhovor s Libuší Bautzovou a Tomášem Čočkem

„Chápu obtížnou situaci nejen SFDI, ale všech ostatních investičních a rozvojových priorit. Společnost se musí rozhodnout, zda omezené prostředky budeme projídat, nebo investovat. Koláč nelze současně mít i jíst. V okamžiku, kdy dokážeme uspořit na každodenní spotřebě, budeme mít více prostředků na investice,“ reagoval Kalousek.

Pro současnou situaci použil termín katastrofa i Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. Stavební firmy budou podle něj muset propustit ještě letos tisíce lidí. „Pokud by to měli takto utnout, tak s námi musejí jednat a dát nám jasné informace. Existují totiž smlouvy, které nelze jen tak jednostranně vypovědět.“

Podle informací, které nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustáv Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně. „Na seznamu se ještě pracuje,“ dodal Hanzelka.

Zástupci sdružení už prý požádali ministra Víta Bártu o schůzku. Tam by se vedle omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Právě zastavení projektových prací považuje Čížek za velký problém. „Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze,“ uzavřel zástupce stavbařů.

Letošní propad v příjmech dopravního fondu: 2,4 miliardy

Stát má podle aktuálního návrhu rozpočtu poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 miliard korun, letos je to 48 miliard. Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů. Fondu se ale nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy.

Podle Hanzelky ale pro letošek razantně poklesly tzv. daňové příjmy. Problém nastal zejména v oblasti spotřební daně z pohonných hmot: „Řidiči kamionů často tankují naftu mimo Českou republiku, protože je tam levnější.“ Očekává se tak ztráta kolem čtyř miliard na dani.

SFDI investuje kromě národních zdrojů ještě peníze z evropských fondů. Peníze z unie je ale třeba spolufinancovat z českého rozpočtu, a jak již dříve ministerstvo uvedlo, pokles národního příspěvku ohrozí čerpání těchto fondů. Do roku 2015 je možné v rámci Operačního programu Doprava čerpat zhruba 150 miliard korun. Letos se počítá s tím, že EU přispěje na české dopravní stavby 36 miliardami, v dalších letech ale bude suma klesat.

Miroslav Kalousek
Miroslav Kalousek
Více fotek
  • Miroslav Kalousek autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1727/172613.jpg
  • Vít Bárta autor: Dospiva Jakub, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1751/175068.jpg