Čínská automobilka Geely definitivně převzala Volvo

Peking - Švédská automobilka Volvo je definitivně v rukou čínského majitele. Proces převzetí Volva od amerického koncernu dnes dokončil čínský výrobce osobních aut Geely. Fordu zaplatil 1,5 miliardy dolarů, z toho 1,3 miliardy v hotovosti a zbytek formou dlužního úpisu. Dosud zaplacená částka je tak nižší než původně dohodnutých 1,8 miliardy dolarů. Ford však uvedl, že od Geely letos očekává ještě jednu další platbu, o které bude rozhodnuto později. Pro Ford jde o velkou ztrátu. Před patnácti lety totiž Volvo Cars koupil za 6,5 miliardy dolarů. V součastnosti však i přesto šlo o nejlepší možnou alternativu. Tou další by bylo uzavření závodu.

Geely nejspíš získá lepší image

Transakce, která je dosud největším čínským převzetím zahraniční automobilky, tento měsíc získala souhlas Evropské komise i čínské vlády. „Pro Geely by tato transakce mohla znamenat zlepšení image a povědomí o její značce,“ uvedl analytik Wang Ťing ze společnosti Phillip Securities.

Video Rozhovor s ekonomickým novinářem Petrem Korbelem
video

Rozhovor s ekonomickým novinářem Petrem Korbelem

Hlavním úkolem firmy Geely nyní bude obnovit dlouhodobou ziskovost švédského podniku. Automobilka Volvo Cars za loňský rok vykázala hrubou ztrátu 653 milionů dolarů. Prodala celkem 334 tisíc vozů a utržila 12,4 miliardy dolarů.

Volvo má díky transakci budoucnost

Ekonomický novinář Petr Korbel o možnostech Fordu

„Ono Fordu nic jiného nezbývalo, protože nebyl schopen ten konglomerát značek uřídit. Sám byl v krizi, potřeboval pomoc.“

Geely v březnu uvedla, že chce do švédského podniku investovat 900 milionů dolarů. Asijská automobilka není žádným obrem. Oproti mladoboleslavské Škodě je zhruba poloviční, stejně jako Volvo Cars. Na koupi si proto musela Geely půjčit, a stejně tak bude muset shánět peníze na investici. Podle ekonomického novináře Petra Korbela to ale nebude v Číně problém.

Čínská automobilka uvádí, že Geely a Volvo Cars budou nadále působit samostatně a budou vyrábět každá své automobily. Volvo bude dál s Fordem spolupracovat. Pro Volvo transakce podle Korbela znamená alespoň nějakou budoucnost. Má podle něho silnou pozici v severských zemích a výjimečnou pozici ve Švédsku. Volvo tak díky novému majiteli získá kapitál a bude mít na mzdy.

Evropa pohřbívá jednu automobilku za druhou

Ford koupil Volvo Cars v roce 1999 od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Americká automobilka již v rámci snahy o zlepšení hospodářských výsledků prodala luxusní značky Aston Martin, Jaguar a Land Rover. Rozprodala tak všechny evropské značky kromě samotného, původně britského Fordu. Ty jsou v současnosti v rukou Asiatů. Firma loni uvedla, že se hodlá zaměřit jen na hlavní značky Ford, Lincoln a Mercury.

Volvo není jedinou švédskou automobilkou, která změnila majitele. Další symbol Švédska Saab je už v rukou nového majitele. Jde o nizozemského výrobce exkluzivních automobilů Spykera, který firmu koupil od koncernu General Motors za 400 milionů dolarů. Saab je ale na tom mnohem hůře. Jde o malou firmu a ty mají podle Korbela v Evropě všeobecně velké problémy. Automobilky se spíš spojují do větších celků, aby vůbec přežily. Nyní se například pochybuje o budoucnosti Mercedesu nebo BMW. Proto je podle novináře Korbela třeba hledat skuliny na trhu, stejně ale dodává: „Evropa je obrovským hřbitovem automobilových značek.“