Kalousek dopsal rozpočet, na příští rok chystá nejtvrdší škrty v historii

Praha – Česko čeká příští rok tvrdá odtučňovací kúra. Ministr financí Miroslav Kalousek chce podle informací Hospodářských novin seškrtat státní rozpočet o 58,5 miliardy korun, což je ještě o čtyři miliardy víc, než bylo původně v plánu. Dalších dvacet miliard chce získat na vyšších příjmech. To vše by mělo dohromady vyústit ve schodek ve výši 135 miliard, což odpovídá zhruba 4,6 procentům HDP. Úspory se dotknou všech ministerstev, zdaleka nejvíce je ale pocítí ministerstva vnitra a dopravy. Návrh rozpočtu předloží Kalousek vládě ve středu.

„Až rozepíšu úspory na příští rok do jednotlivých rozpočtových kapitol, tak jednotliví ministři zjistí, že letošek je opravdu jen rozcvička,“ varoval Kalousek členy vlády minulé úterý, když ministr vnitra Radek John protestoval proti snížení letošního rozpočtu. Co sliboval, splnil Kalousek do puntíku, na rok 2011 totiž navrhuje nejtvrdší škrty v historii.

Šetření je přitom podle ministra nezbytné. Bez úprav ve výdajích i příjmech by se deficit státního rozpočtu vyšplhal na víc než 213 miliard, což by bylo jen o 10 miliard korun méně než v historicky nejhorším roce 2009. „Takto katastrofický scénář není možné s ohledem na zásady rozpočtové odpovědnosti, ke kterým se současná vláda hlásí, dopustit,“ napsal Kalousek ministrům.

Video Reportáž Veroniky Markové
video

Reportáž Veroniky Markové

David Marek, ekonom Patria Finance:

"Takto rozsáhlé změny se určitě negativně promítnou ve vývoji ekonomiky a dá se odhadnout, že tyto úspory by mohly zpomalit českou ekonomiku v příštím roce o půl až jedno procento."

Na druhou stranu je opravdu nejvyšší čas začít šetřit. „Já si myslím, že tam zdaleka nejsou tak radikální věci, které by bylo možné udělat a které asi bude nutné udělat v těch příštích letech,“ mluví o Kalouskových škrtech analytička ČT Libuše Bautzová. „Jen za minulých pět let se výdaje v rozpočtu zvýšily o 300 miliard, a to je samozřejmě třeba zarazit a ten deficit snížit,“ dodává.

Co řeknou VV?

Podle HN se úspory nejvíc dotknou resortů, které vedou ministři z Věcí veřejných. Jde především o ministerstvo vnitra, které má místo letošních 59 miliard dostat 50,5 miliardy korun, a ministerstvo dopravy, kterému Kalousek navrhuje snížit rozpočet ze současných 69,5 miliardy na 59 miliard korun. Přitom právě představitelé Věcí veřejných, nespokojení s výší letošních škrtů ve svých resortech, před týdnem pohrozili, že by státní rozpočet nemuseli podpořit.

John se tentokrát ke Kalouskovým návrhům vyjadřovat nechtěl. „Právě jsem o tom mluvil s premiérem Nečasem a shodli jsme se, že jsou to návrhy k jednání. Budeme se k nim vyjadřovat nejdříve před svými koaličními partnery, určitě ne přes média,“ řekl. Původně přitom ministr vnitra počítal s úsporami ve výši necelých pěti miliard. I při nich by přitom hrozilo snížení platů hasičů a policistů o 10 procent.

Bárta hledá řešení, kde se dá

Resort dopravy už začal podnikat první kroky k tomu, aby Kalouskovy návrhy splnil. Ministr dopravy Vít Bárta se například sešel se zástupci stavebních firem. „Požádal jsem je o vstřícnost při hledání úspor u všech typů staveb. Dále můžou pokračovat jen stavby, u kterých nalezneme úspory,“ řekl ministr. Z ministerstva proto zaznělo, že kdo nezlevní, nedostaví. Bárta také požadoval odsunutí splatnosti faktur. S tím ale stavební firmy nesouhlasí.

Generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek

„Jestliže se vysoutěží stavba a zvítězí firma, která dá nejmenší cenu, není možné poskytovat další slevu. Ti ostatní účastníci by podali protest. Je to vysloveně proti zákonu o veřejné zakázce.“

Jenže ministr Bárta na nových a kreativních řešeních trvá. Konkrétní obrysy zatím ale jasné nejsou. Zástupci stavebních firem mají sami přijít s návrhy, jak uspořit. Jasné je ale to, že se budou muset některé stavby letos zastavit zcela. V ohrožení jsou tak pracovní místa stovek lidí. Cena výstavby se navíc značně prodraží.  

Seznam staveb, které nebudou dokončeny, ministerstvo zveřejní v pátek 13. srpna. Podle předběžných informací by mohlo jít o pět desítek staveb. Mezi nimi mají figurovat třeba jihočeská část dálnice D3, tah R3 do Rakouska nebo úseky tahu R6 z Prahy do Karlových Varů.