Česko se tahá s Kapschem o licenci na mýtné, jde o miliardy

Praha - Česká republika vynaložila na rozvoj hybridního mýtného systému, tedy unikátního řešení, jak propojit mikrovlnný systém užívaný na dálnicích s tím satelitním vhodným pro ostatní silnice, už téměř 800 milionů korun. Když by nemalá investice konečně mohla začít nést ovoce, hrozí, že Česko přijde zkrátka. Není totiž jasné, kdo má na hybridní systém copyright. Smetanu by tak mohl slíznout Kapsch, který ho v Česku uvedl do praxe.

Ve hře jsou miliony eur. Evropská unie totiž přijala české řešení hybridního mýta jako standard. To znamená, že každá členská země, která bude chtít toto řešení okopírovat, bude muset získat licenci. Jenže komu za ni zaplatí? Česku, nebo firmě Kapsch?

„Původní myšlenka pochází od expertní skupiny, respektive od Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického, a vznikla někdy v roce 2007,“ tvrdí Václav Jirkovský z dopravní fakulty ČVUT. „Byl to Kapsch, který před lety, zhruba v roce 2006 nebo 2007, přišel s touto myšlenkou, spojit obě technologie do hybridního řešení,“ oponuje mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník. A jasno v tom nemá ani ministerstvo dopravy, které do hybridního mýta nasypalo stovky milionů korun. „Je to pro nás zajímavá otázka, v tuto chvíli to nedokážeme přesně říci, určitě to podrobíme právní analýze,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Video Rozhovor se soudním znalcem Bohumírem Štědroněm
video

Rozhovor se soudním znalcem Bohumírem Štědroněm

Právní analýza ministerstva bude hotová až za několik týdnů, přesto někteří odborníci na autorské právo tvrdí, že pozice Česka v licenčním sporu s Kapschem stojí na vratších základech. „Autorské právo myšlenku samotnou nechrání, chrání pouze realizaci, to znamená, pokud to není licenčně upraveno, pokud tady stát nechránil svou investici, tak pravděpodobně bude k dalšímu využívání oprávněna společnost Kapsch,“ poznamenal advokát a soudní znalec Bohumír Štědroň.

Mýtný systém v Česku a smlouvy s Kapschem se ocitly pod palbou kritiky v minulosti už mnohokrát. Znovu prověřit je chce i nový ministr dopravy Vít Bárta. Kritici poukazovali třeba na to, že je systém příliš nákladný. Česko ho prý mohlo jinde pořídit levněji. Kapsch získal zakázku na vybudování a provoz mýta i přesto, že nabídl až třetí nejnižší cenu. Přidělení zakázky už v minulosti prověřil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, žádné pochybení ale neshledal.

Systém elektronického mýtného v České republice funguje od ledna 2007. Nejprve se poplatky vybíraly pouze od náklaďáků nad 12 tun, později k nim přibyla i auta nad 3,5 tuny. V budoucnosti se má prostřednictvím elektronických vinět rozšířit i na osobní automobily. Na vinětách podle některých kritiků opět místo státu vydělá Kapsch.