Českým loděnicím svitla naděje, zájem o ně mají Nizozemci

Děčín – Největší a nejstarší výrobce lodí v Česku bojuje o přežití. Poslední vyrobenou loď České loděnice předaly v červenci, další zakázky ale nejsou. Může za to slabá poptávka, ale i problémy se splavností Labe, jež komplikují novým plavidlům cestu z Děčína na západ. Českým loděnicím teď ale svitla jiskřička naděje. Na obzoru je spolupráce s velkou nizozemskou firmou Veka Shipbuilding, která by mohla do Česka přesunout část výroby.

„Bez strategického partnera, upřímně řečeno, výroba lodí v Českých loděnicích za stávajících podmínek nebude pokračovat,“ obával se před časem předseda představenstva české firmy Petr Duda. Teď už partnera loděnice mají. Předběžné smlouvy s velkou nizozemskou společností Veka Shipbuilding podepsalo vedení Českých loděnic v červenci.

V Děčíně by se v budoucnu měly stavět nové lodě včetně vybavení. Další práci by pak mohlo přinést nové nařízení Evropské unie, které tisícovkám říčních lodí přikazuje mít zdvojený plášť. „Děčín se svým zázemím, prostorovým zázemím, je koncipován v tom plánu, který připravujeme, jako středisko opravárenství pro oblast Evropy,“ řekl k tomu Duda.

České loděnice jsou nejstarší výrobou svého druhu v České republice. Fungují od roku 1854, železné čluny a lodě začaly montovat v roce 1897. Kromě lodí firma vyráběla i technická zařízení umožňující udržovat splavnost řek.