Povodňové škody se odhadují na pět miliard

Praha - Povodňové škody se zatím pohybují kolem pěti miliard korun. Pojišťovny podle prvních odhadů počítají, že budou muset proplatit kolem 1,2 miliardy korun. Některá místa jsou navíc špatně dostupná a mobilní technici je nemůžou zmapovat. Mnoho budov je však pojištěných na menší částku, než je jejich reálná cena, a třeba silnice nejsou pojištěné vůbec.

 

I když se proti ničivému živlu nedá bojovat, starostové obcí se snaží být opatrní a obecní majetek si ve většině případů pojišťují. „Je to naprostá samozřejmost, pokud žijete v území, kde třetina obce je v zátopovém území, tak je to nutnost. A není to žádná likvidační částka,“ říká starosta Stružnice Jan Mečíř.

Podle statistiky České asociace pojišťoven očekávají ústavy téměř 18 700 pojistných událostí za celkem 1,25 miliardy korun.

Škody také na silnicích a železnici

Škody jdou do miliard korun, zejména pak na silnicích, železnicích a mostech. „Pojištění komunikací není zcela standardní pojištění, v minulosti se výjimečně tyto obecní majetky pojišťovaly. V současné době je to vzhledem k tlaku zajistitelů bohužel téměř nemožné,“ vysvětluje ředitel komunikace České pojišťovny Richard Kapsa. Kraje proto ještě v srpnu chtějí jít za premiérem Nečasem s prosbou o zřízení fondu na krytí škod. Určen by byl speciálně na přírodní katastrofy.

Podle předběžných odhadů se na železniční infrastruktuře podepíšou povodně zhruba půlmiliardovou škodou. Jak uvádí mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla, jde zatím o hrubý odhad, ve kterém jsou registrovány škody v Ústeckém, Libereckém, Pardubickém a Karlovarském kraji. Správa podle něj potřebné peníze v rozpočtu nemá a spoléhá na případnou pomoc vlády.

Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje rychlostní komunikace a silnice první třídy, eviduje další bezmála stomilionové škody. Největší škody, za zhruba 50 milionů korun, způsobila velká voda v Libereckém kraji. Například na silnici I/13 došlo v Dětřichově k sesuvu vozovky a stržení mostu, svah se sesunul také na silnici I/15 ve Skršíně.

Škodě a TPCA hrozí kvůli záplavám omezení výroby

Problémy mají i zatopení podnikatelé. Například mladoboleslavská Škoda Auto a kolínská TPCA by kvůli záplavám na Liberecku mohly příští týden zastavit výrobu. Budou jim zřejmě chybět interiérové stropy, které pro ně vyrábí společnost Grupo Antolin Bohemia ve svém závodě v Chrastavě. Podnik zasáhla rozvodněná Nisa.

I když Škoda Auto zatím vyrábí, musela upravit výrobní program a kompletuje ty vozy, ke kterým má všechny potřebné díly. Jak dlouho ještě se zásobou interiérových stropů vydrží, ale nedokáže odhadnout. Ani ztrátu, kterou by způsobilo přerušení výroby.

Postiženým firmám chce pomoct Hospodářská komora i MPO

Vyplaveným firmám chce pomoct i Hospodářská komora a ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), a to prostřednictvím programu START Českomoravské záruční a rozvojové banky.

Záplavy - Mimoň - Česká Lípa
Záplavy - Mimoň - Česká Lípa
Více fotek
  • Záplavy - Mimoň - Česká Lípa autor: Klára Bechyňová, zdroj: facebook.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1857/185603.jpg
  • Vrchlabský závod Škoda Auto autor: ČTK, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1577/157653.jpg