Úspory stavbu dálnic nezastaví, zasaženy budou hlavně silnice I. třídy

Liberec - Ministerstvo dopravy nebude kvůli úsporám zastavovat budování dálnic. Zaměří se pouze na zablokování 12 rozestavěných silničních staveb, u dalších tří projektů zastaví přípravu. Většinou jde o silnice první třídy. Dopravní resort ušetří dost peněz tím, že zastaví stavby na železnicích, takže nebude muset zastavovat práce na budování dálnic. Škrty i tak budou, ale dotknou se zřejmě jen doprovodných staveb, jako třeba protihlukových bariér.

Ze zastavených staveb se jedná o čtyři ve vysokém stupni rozestavěnosti, Bárta mluvil o třech silnicích první třídy v Moravskoslezském kraji a jedné silnici stejné kategorie u České Lípy. Dalších osm staveb včetně pěti rychlostních silnic je v minimálním stupni rozestavěnosti. Na seznamu je například R35 u Hradce Králové a R7 u Postoloprt. Naopak dálnice ministr z „černého“ seznamu zcela vynechal, termíny se pak prodlouží u staveb D8 do Ústí nad Labem a D47 u Bohumína.

Ministerský úřad zdůvodňuje zastavení staveb nedostatkem peněz. Státní fond dopravní infrastruktury jen letos prý eviduje propad rozpočtu oproti plánům ve výši 3,6 miliardy korun, na příští rok se má rozpočet fondu snížit o 35 procent na 33 miliard korun z národních zdrojů.

Video Rozhovor s J. Palasem a V. Cempírkem
video

Rozhovor s J. Palasem a V. Cempírkem

Stavby k zastavení, nyní v plné realizaci
  • I/11 Mokré Lazce – hranice okresů Opava, Ostrava – spojení Ostrava – Opava
  • I/67 Skřečoň – Bohumín obchvat – přivaděč D47
  • I/56 Ostrava – prodloužená Místecká
  • I/9 Sosnová MÚK (mimoúrovňové křížení) – obchvat České Lípy

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Bárta se o úsporách v resortu radil také s prezidentem

Bárta dnes navštívil Liberecký kraj a právě tam definitivně oznámil, které stavby mají být přerušeny. O úsporách svého resortu se radil také s prezidentem Václavem Klausem při své čtvrteční návštěvě na Hradě. „V mém rozhodování nehraje roli nejen ekonomika, ale budu činit vše proto, abych přání občanů maximálně akcentoval,“ uvedl Bárta.

Ten hned po svém nástupu do čela resortu vyzval stavební firmy, aby nabídly slevy. Jeho výzva byla vyslyšena, díky změnám v projektech slíbily ušetřit celkem 6 miliard korun, vesměs právě na doprovodných stavbách. Na vlastní marže si ale nesáhly. Silniční stavbaři tak dopadli lépe než železniční kolegové. Bárta již v pondělí zastavil všechny železniční stavby.

Projektové změny už zneklidňují ekology, kteří se bojí, že firmy budou šetřit na protihlukových stěnách nebo přechodech pro zvěř. Nelíbí se jim ani upřednostnění silnice před železnicí. Naopak silniční experti upozorňují, že například nákladní doprava je soustředěna zejména na silniční síť. „Myslím, že toto rozhodnutí ministerstva je správné,“ říká Otakar Vacín, silniční a mezinárodní expert ČVUT.

Dotčené kraje i opozice přichází s kritikou na ministerstvo

Své rozčarování neskrývají ani postižené kraje. Například zastavení stavby úseku rychlostí silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem je pro Karlovarský kraj velmi negativní zpráva, jak uvedl hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD). Stát ale dokončí rozestavěné úseky silnice mezi Chebem a Karlovými Vary.

Masivní zastavování projektů v takovém rozsahu kritizuje i opozice. Na kvalitní dopravní síti podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly z ČSSD stojí rozvoj každého regionu: „Nelze oznámit škrty bez předchozích auditů jednotlivých staveb.“

Také podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše je zastavení výstavby některých dopravních staveb nesystémový krok, který se státu do budoucna nevyplatí. Šetřit se podle něj má hlavně projektováním méně nákladných staveb.

„Hledat úspory v investicích je naprosto špatně, já budu doufat, že se ten stát vzpamatuje,“ řekl Matyáš, který se dnes snažil přesvědčit o své pravdě také ministra financí Miroslava Kalouska. Matyáš upozornil především na skutečnost, že stát zastavil všechny železniční stavby a část peněz převedl z železnice na silnice: „Tímto směrem cesta nevede, máme také nějaké evropské závazky.“

Rozestavěné projekty mají hodnotu 200 miliard

Ministerstvo nakonec přistoupilo ke spíše umírněné variantě. Na původním seznamu staveb, kterých by se mohla odstávka dotknout, bylo původně označeno 51 silnic.

Podle Bárty ovlivnila tvorbu seznamu kromě nedostatku peněz i další tři kritéria. Ministerstvo nechce zastavovat stavby těsně před dokončením, peníze muselo najít také na spolufinancování staveb hrazených z fondů EU, dostaví se rovněž silnice, které řeší nejhorší problémy v centrech obcí a měst.

Bárta zastavil také projekty, u kterých stavební firmy nenabídly žádné slevy. Ředitelství silnic a dálnic nyní staví na pět desítek dopravních projektů, dalších 90 staveb je ve stavu „před zahájením“. Rozestavěny jsou projekty v celkové hodnotě 200 miliard korun, z toho 120 miliard už bylo investováno. Kromě dálnic jde také o obchvaty menších měst a obcí, které mají významně zlepšit životní podmínky obyvatel.

Ostatní zastavené akce

I/49 Malenovice - Otrokovice, okres Zlín

R6 Lubenec - Bošov

R7 Postoloprty - MÚK Bitozeves

I/11 Ostrava prodloužená Rudná

R49 4901 Hulín - Fryšták

R1 ul. Na Radosti napojení na SOKP

R35 Hradec Králové (Sedlice) – Opatovice

I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce

R4 Skalka - křiž. II/118

R48 Frýdek Místek – obchvat

I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice - I/17

Pouze časové/věcné rozložení (nejedná se o zastavení)

D8 - 805 Lovosice – Řehlovice

D47 47092 Bohumín - státní hranice ČR/PR