Moravskoslezská delegace u Bárty ostrouhala, tři silnice nebudou

Praha - Se šéfem resortu dopravy Vítem Bártou (VV) se dnes sešla delegace z Moravskoslezského kraje v čele s náměstkem hejtmana Miroslavem Novákem (ČSSD). Ministra se snažili přesvědčit, aby přehodnotil své rozhodnutí zastavit na území kraje tři velké, už rozjeté silniční stavby. Podle zástupců kraje i dotčených obcí Bárta rozhodl nesystémově a zvýší nezaměstnanost v kraji. Ministr ovšem na zastavení staveb trvá s tím, že v rozpočtu není dostatek peněz na jejich dokončení.

Ministerstvo dopravy se v příštím roce rozhodlo kvůli nedostatku peněz zastavit po celé republice celkem 15 silničních staveb. Na Moravskoslezský kraj přitom dopadly plánované úspory nejvíce. Právě v tomto regionu se zastaví tři už rozjeté stavby z celkem čtyř, které ministr vytipoval na přerušení. Bárta rovněž zastavil přípravu dalších dvou projektů v regionu.

Vít Bárta, ministr dopravy:

„Já jsem neoblomný. Jestliže mám prázdnou pokladnu, tak velmi obtížně z té pokladny mohu vydávat peníze, které v ní nejsou.“

Video Telefonát Jana Spilky
video

Telefonát Jana Spilky

Zástupci Moravskoslezského kraje považují rozhodnutí za nesystémové. „Jeho rozhodnutí, které stavby jsou zastaveny, nejsou vůbec podloženy žádnými technickými údaji o počtu vozidel, o území, kterým prochází, o nezaměstnanosti, o počtu obyvatel na kilometr čtvereční atd.,“ postěžoval si náměstek opavského primátora Pavel Mališ (ODS).

Že statistiky chybí připouští i sám Bárta. Jednat se muselo rychle. Ministr podle svých slov nemůže nést odpovědnost „za ukvapená rozhodnutí předchůdců“, po kterých zdědil resort s větším množství závazků, než na kolik mu zbývá peněz. „Jednání, které jsem vedl minulý týden, byla pod značným časovým tlakem a nebylo možné se s jednotlivými kraji setkat a vysvětlovat, proč zastavujeme stavby v tom konkrétním rozsahu,“ vysvětlil.

Delegaci přesto vyšel alespoň částečně vstříc svým příslibem, že pro stavby připravované na roky 2011 až 2013 bude ještě hledat řešení a bude o nich se zástupci kraje jednat. Kraj bude přizván i k jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Sever Moravy přijde o most i nájezd na dálnici

Podle zástupců kraje je dopravní situace v okolí některých rozestavěných staveb neúnosná. „Zastavili tři stavby v takové fázi rozestavěnosti, že v Bohumíně a Ostravě přímo komplikují dopravu a zhoršují už tak špatnou kvalitu ovzduší,“ prohlásil Novák. Jednu z takových komplikací znamená například bohumínský most na hlavní spojnici mezi Bohumínem a Karvinou.

Josef Plašil, místostarosta Bohumína:

„My jsme dlouho nechtěli souhlasit se stržením toho starého mostu, protože jsme věděli, že když se strhne, tak můžou nastat nějaké problémy s budoucností…“

Stejně jako na bohumínském mostu se práce zastaví také na nájezdu na dálnici D47 Ostrava (prodloužená Místecká) a na silnici mezi Ostravou a Opavou. Kraj ale bolí i stopka pro připravované projekty. Bouří se hlavně kvůli zastavení obchvatu Frýdku-Místku, který začíná být přetížený kvůli kamionům mířícím do automobilky Hyundai. Městem denně projede 45 tisíc aut.

Zastavených silničních staveb přitom mohlo být mnohem víc. Úspory ale nakonec odnesla víc železnice, kde už před týdnem ministr zastavil výstavbu všech koridorů. Tedy celkem jednatřiceti staveb.

Moravskoslezští jsou nespokojení, Drobil jim dává za pravdu

"S výsledkem jednání nesouhlasím a budu hledat další kroky, jak rozhodnutí
o pozastavení třech významných silničních projektů zvrátit," prohlásil Novák, šéf delegace, která dnes ministra žádala o změkčení rozhodnutí o zastavení silničních staveb.

Za zástupci Moravskoslezského kraje v tomto ohledu stojí i ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS). „Když si uvědomíme, že doprava způsobuje čtvrtinu problému v ovzduší v této aglomeraci, tak je jasné, že tento problém se musí řešit, a nevím, jestli škrty v těchhle infrastrukturních stavbách jsou to nejlepší,“ upozornil.

Zvrátit rozhodnutí o zastavení silničních staveb by mohly jen další úspory. Ty Bárta vidí a chce jich využít. Pomoci by mohla třeba jednodušší a tím pádem i levnější projektová dokumentace pro silniční výstavby. Vytvořit by ji měl resort dopravy společně s ministerstvy pro místní rozvoj a životního prostředí.