Mazdy3 a 5 musí do servisu kvůli vadným posilovačům

Tokio - Japonská Mazda předpokládá, že bude muset kvůli problémům s posilovači řízení vyzvat k prohlídce přes půl milionu vozů. Firma se dohodla s místními úřady na svolání 215 tisíc aut ve Spojených státech a 10 tisíc v Číně. Brzy se má svolávací akce rozšířit také na významné exportní trhy v Austrálii a v Evropě. V ČR se výzva k bezplatné návštěvě servisu dotkne 172 vozů. V souvislosti s defektním posilovačem se v USA podle Mazdy evidují už tři nehody, které však nezpůsobily ani zranění ani ztráty na životech.

Do servisů zamíří auta s označením Mazda3 a Mazda5, které automobilka na některých trzích prodává také jako model Axela a Premacy. Auta, u kterých hrozí defekt posilovače, sjela z výrobních linek v Japonsku v letech 2007 a 2008. Hrozí u nich náhlý výpadek posilovače řízení, což zvyšuje riziko havárie. Podnik odhaduje, že stahování se bude týkat celkem 514 tisíc aut.

Automobilka ví o problému již delší dobu, japonští zákazníci si na něj stěžovali už v březnu 2008. Mazda se však doposud domnívala, že jde o poměrně vzácný problém, a proto pouze nařídila dealerům, aby si na posilovače u prodávaných vozů dávali pozor. Teprve nyní se rozhodla, že rizikové modely svolá k opravě hromadně.

Mazda nabídne v celé Evropě, včetně ČR, zákazníkům tzv. speciální servisní akci, která nemá statut svolávací akce a je na dobrovolné bázi ze strany importéra. Akce se týká první generace vozu Mazda3 s dieselovým motorem 1,6 MZ-CD nebo benzinovým motorem 2,0 MZR. Dále pak Mazdy5 s benzinovými motory o objemu 1,8 a 2,0 l. V ČR se oprava týká 56 vozů Mazda3 a 116 vozů Mazda5.

Markéta Kuklová,mluvčí českého zastoupení společnosti Mazda

„Zákazníci, kteří zmíněnými vozy jezdí, budou od začátku října informováni přímo společností Mazda a budou požádáni, aby kontaktovali autorizovaný servis značky. Oprava proběhne zdarma a podle typu vozu bude trvat 90 až 110 minut.“

Potíže s nucenými opravami aut měla nedávno i japonská Toyota, která od konce minulého roku svolává k prohlídce přes deset milionů aut. Hlasitou kritiku ve Spojených státech sklidila kvůli potížím s neovladatelným zrychlováním svých vozů. Toyota kvůli těmto defektům v dubnu souhlasila se zaplacením rekordní pokuty 16,4 milionu dolarů (asi 317 milionů korun), kterou firmě kvůli údajnému zatajování problémů s vadnými plynovými pedály vyměřily úřady ve Spojených státech. Odmítla však obvinění americké vlády, že porušila zákon.