Každý šestý dopravce před krachem

Praha – Až několik tisíc českých dopravců zřejmě v následujícím roce skončí. Dusí je extrémně dlouhá splatnost faktur, vysoké ceny pohonných hmot a nízké ceny, za které své služby poskytují a které tlačí jejich marže téměř na nulu. Mezinárodní dopravci pak navíc žehrají i na silnou korunu, která jim prodražuje cesty do ciziny. Nezanedbatelnou položkou, která ukusuje z výdělků dopravních firem je také mýtné. Informuje o tom dnešní vydání Lidových novin.

I když se odvětví dopravy začíná vzpamatovávat z dopadů hospodářské krize a poptávka pomalu stoupá, problémy dopravců zdaleka nekončí. Kvůli dlouhé splatnosti faktur oživení pocítí až s velkým zpožděním. „Práce nám s krizí ubylo o 25 až 30 procent, což je obrovsky znát. Nyní se to nepatrně zvedlo, ale vznikají zase jiné problémy. Velké společnosti, teď je to například Zentiva, zvyšují dopravcům splatnost faktur na 90 až 120 dnů, což je tragédie,“ popsal předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy Bedřich Danda.

Přesné statistiky počtu dopravců v Česku neexistují, odhaduje se, že je jich asi 30 tisíc. Podle Dandy do konce letošního roku a během toho následujícího neustojí finanční problémy až pět tisíc z nich, tedy každý šestý. Navíc není jisté, kolik dopravců už krize položila. Sdružení ČESMAD Bohemia jejich počet nedávno odhadl přibližně na 15 až 20 procent.

„Naše asociace přišla asi o deset procent členů, a jsou to ještě firmy o něco zdatnější než průměr. Mizí hodně drobných dopravců,“ upozornil zástupce generálního tajemníka ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

O budoucnosti rozhodne podzim

Budoucnost dopravního odvětví předznamená letošní podzim. Velká část dopravců totiž bude se svými klienty domlouvat podmínky na další rok a někdy i dlouhodobější kontrakty. Slibují si od toho růst cen, které byla řada firem pod vlivem loňského přebytku kapacit ochotná snížit až pod úroveň nákladů, čemuž se postupně přizpůsobil celý trh.

Množství firem teď začínají dobíhat odklady splátek, které se jim podařilo dojednat s leasingovými společnostmi. Ty byly mnohdy ochotné přistoupit na snížení, nebo dokonce pozastavení splátek, čehož dopravci loni hojně využili. Nyní jim ale pozdržené splátky začínají znovu nabíhat, a zatěžují tak jejich rozpočty.