Německé autobazary přebírají od českých kolegů nekalé „finty“

Praha/Berlín - Doby, kdy měly německé autobazary mnohem lepší pověst než ty české, jsou nenávratně pryč. Podle odborníků totiž dobře známé nešvary, jako je omlazování vozů nebo padělání servisních knížek, dorazilo i k našim západním sousedům. Někteří z tamních prodejců navíc zneužívají toho, že Češi neumí moc německy. Také z těchto důvodů zájem Čechů o vozy z ciziny klesá.

Za poslední dva roky se počet Čechů, kteří si pro ojeté auto jezdí do zahraničí, snížil více než o třetinu. Dovozci ale upozorňují, že roste podíl ojetin starších deseti let. „Jestliže v loňském roce to bylo necelých 20 procent, tak v letošním roce za prvních sedm měsíců je to 25 procent,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Právě u ojetin se přitom lidé mohou spálit nejvíc, stočený tachometr přitom není jediná nástraha, jak dokládá Tunkl: „I zcela oficiální doklady, jako je servisní knížka, nebo dokonce i technický průkaz vozidla, se padělají.“

Seriózní autobazary nabízí možnost reklamace

Reklamace je možná, pokud lidé nakupovali v seriózním autobazaru a objeví problém včas. Třeba v Německu mají rok záruky i na ojeté vozy. V horší situaci se ocitají zákazníci, kteří kupovali vůz takzvaně „na ulici“ nebo přes internet. „Ačkoliv veškerá komunikace přes internet může probíhat v angličtině, tak potom prodejce vyhotoví smlouvu v němčině. A při neznalosti na straně kupujícího může prodávající v německém jazyce dodat některá ustanovení, která nebyla dohodnuta,“ varuje mluvčí  Evropského spotřebitelského centra ČR Ondřej Tichota.

Z autobazaru se například rázem stane fyzická osoba, která záruku dávat nemusí. Nebo se ve smlouvě objeví záludná věta: „Verkauft wie gesehen“, což znamená: „Prodáno, jak stojí a leží“. Ten, kdo smlouvu podepíše, se sám zřekne práva na reklamaci. Podobné kličky přitom nepoužívají jenom Němci, ale také Italové nebo Francouzi. „Dokument nemusí být napsaný německou právničinou, ale může být napsaný i českou řečí. Lidé podepíší v Čechách téměř cokoliv,“ zdůraznil ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Pokud lidé nechtějí platit za služby specializovaných agentur, měli by si podle odborníků alespoň pročíst smlouvu s někým, kdo ovládá cizí jazyk velmi dobře. Část prověrek pak zvládnou sami na místě - ošlapané pedály například spolehlivě prozradí umělé omlazení vozu. Opravna uvedená v servisní knížce zase řekne i to, o čem prodejce raději mlčí.

Koupě ojetiny
Koupě ojetiny