Bárta už nechce za mýtné brány firmě Kapsch platit miliardy

Praha – Ministr dopravy Vít Bárta svůj odmítavý postoj ke smlouvě státu se společností Kapsch, která v Česku postavila mýtný systém, nezměnil. Už dříve v médiích smlouvu označil za nemravnou. Teď České televizi přiznal, že své právníky pověřil, aby prozkoumali, zda lze smlouvu upravit, nebo ji dokonce vypovědět. Mýtné brány totiž Česku vydělávají, náklady jsou ale příliš vysoké. Kapsch jen za provoz systému inkasuje ročně téměř 1,5 miliardy korun.

Za smlouvu je ministerstvo dopravy pranýřováno už léta. Firma Kapsch si totiž za provoz účtuje příliš. Letos by si měl stát na mýtném přijít na šest miliard korun. Z toho ale na provozních nákladech zaplatí společnosti Kapsch 1,4 miliardy korun. Dalších 200 milionů však činí poslední splátku za výstavbu celého systému. Náklady na výběr mýta se tak v Česku pohybují nad 22 procenty. Například Německo ale umí mýto vybírat mnohem efektivněji. Provozní náklady na výběr v zemi nepřesáhnou 11 procent.

Kapschi hrozí výpověď smlouvy

Ministr dopravy Vít Bárta: „V současné době právníci zkoumají smlouvu s Kapschem a je to jeden z mnoha dalších čertíků, kterým se míním věnovat.“

V odpovědi na otázku, zda zjišťoval možnost výpovědi smlouvy, řekl ministr: „Položil jsem otázku a čekám od právníků odpovědi.“

Video Rozhovor s Pavlem Šustrem
video

Rozhovor s Pavlem Šustrem

Za jeden kilometr jízdy po dálnici zaplatí kamion se třemi nápravami státu 3,63 koruny. Firmě Kapsch jde ale do kapsy 81 haléřů. „Pak jsou tady poměrně vysoké investiční náklady, které nejsou do těchto nákladů započítány, a někdy se do těch nákladů započítávají i věci, které s infrastrukturou bezprostředně nesouvisí, jako jsou ty tabule na dálnici D1 a podobně. A pak tu částku nebo ty náklady můžeme napočítat až na 50 a více procent,“ tvrdí zástupce generálního tajemníka ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Pokud Kapsch nesleví, může Česku hrozit i arbitráž

Náklady na mýtné budou nejspíš místem, kde bude chtít ministr Bárta ušetřit. Kapsch však zatím nechce říct, zda na to kývne. Pokud by však rakouská společnost trvala na původní smlouvě, mohla by Česku hrozit arbitráž. „Vážíme si pana ministra, proto nepovažujeme za slušné posílat si vzkazy před samotným jednáním prostřednictvím médií. Vyslechneme si názory našeho smluvního partnera a jsme samozřejmě připraveni o nich diskutovat,“ tvrdí mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.

Bárta přitom kvůli nedostatku peněz uvažuje na příští rok o zvýšení ceny mýta, a to až o polovinu. „To považujeme za naprosto nepřijatelné. Navíc je tady problém s tím, že ty prostředky ne vždy byly v minulosti vynakládány efektivně,“ varuje Hromíř. Stále však existuje naděje, že ke zdražování nedojde. Ministerstvo dopravy totiž potvrdilo, že první schůzka s Kapschem už proběhla a že si ministr Bárta přeje, aby začaly upravené podmínky platit už od nového roku.