Audit ukázal, jak se na ministerstvu dopravy hrozivě plýtvá

Praha - Ministerstvo dopravy zřejmě vynakládalo roky desítky milionů korun na úplné zbytečnosti. Stovky plyšových medvídků se šálou resortu, bedny bonbonů ve VIP balení, těžítka ve tvaru řadicí páky, ale i obyčejné zalévání kytek či péče o auta. Podle vyúčtovaných částek vychází například omytí automobilu na 500 korun. Takový automobil se pak myje osmatřicetkrát za měsíc. S informací přichází dnešní vydání MF Dnes a České televizi ji potvrdil náměstek ministra dopravy Radek Šmerda.

Pokud by se desítky těchto drobných položek seškrtaly, ušetřilo by ministerstvo desítky milionů korun. Ukázal to audit zadaný současným šéfem úřadu Vítem Bártou (VV), který prověřil hospodaření resortu od počátku roku 2009 až do poloviny letošního roku. Podle ekonomů se jedná o manažerské selhání předchozích ministrů, kteří by měli ve finále nést zodpovědnost za provoz úřadu. Ministr samozřejmě za zalévání kytek neodpovídá, ale ručí za výběr svých podřízených, na které deleguje svoji zodpovědnost.

Některé zajímavé položky rozpočtu ministerstva dopravy:

24 000,- za uskladnění 20 ks zimních pneumatik

57 500,- měsíčně za zalévání 125 pokojových rostlin

197 000,- za vymalování chodby a schodiště před jídelnou

530 000,- měsíčně platí ministerstvo paušálně za úklid budovy

Jednotlivé položky, které se dají v auditu vyhledat, znějí neuvěřitelně. Jen za zalévání sto dvaceti pěti květin utratilo ministerstvo za loňský rok přesně 1 410 686 korun. Podle odborníků v oboru je cena asi tak čtyřikrát nadsazená. Vymalování chodby stálo ministerstvo 197 tisíc korun, za což by běžná firma dokázala vymalovat až 5 500 metrů čtverečních! Těžko říci, kde se na ministerstvu nachází tunel sto třicet metrů dlouhý, dvacet metrů široký, s desetimetrovou výškou…

Výše zmíněné mytí aut vyšlo jen za letošní rok na 303 tisíc. Služební audi ministra vnitra tak projelo myčkou za letošní duben dvakrát denně včetně víkendů. Každodenní očista vychází ještě na další dva vozy. Je tedy otázkou, na co pak byla nakoupena další autokosmetika za padesát čtyři tisíc. Stejně podivné je i uskladnění dvaceti zimních pneumatik v servisu Auto Jarov v ceně 24 tisíc, když ministerstvo disponuje vlastními prostornými garážemi. Výčet zběsilých investic by mohl pokračovat dále a dále. Potřebná „rautová místnost“ měla spolknout osmnáct milionů, přičemž jen její projekt vyšel na půl milionu.

Zodpovědní pracovníci dostali vyhazov

Výsledkem Bártova auditu je odchod kompletního managementu odboru vnitřní správy. „Během deseti minut jsme se 'dohodli' se třemi lidmi, to znamená pan ředitel a jeho dva vedoucí oddělení,“ upřesnil Šmerda. Všichni tři vedoucí pracovníci skončili na ministerstvu dopravy okamžitě. Nepříliš uspokojivé však je, že někteří z propuštěných úředníků už byli přijati do služeb ministerstva zemědělství, které sídlí jen desítky metrů od ministerstva dopravy.

Ministerstvo navíc zbytečné smlouvy bez odkladu vypoví. „Tyto smlouvy nebudeme plnit a vypovídáme je, jen do konce letošního roku jsme schopni ušetřit asi 20 milionů korun,“ zdůraznil Šmerda.

Nečasovi lidé za plýtvání nemohou

0Kontroly probíhají i na dalších ministerstvech a jejich zprávy budou známy až na podzim. Minimálně v resortu kultury to vypadá na velice podobnou situaci jako v dopravě. „Je-li tam něco k vysvětlení, tak se to týká spíš jejich předchůdců než stávajících ministrů,“ podotkl premiér Petr Nečas (ODS).

Petr Nečas
Petr Nečas