Trendy internetového nakupování - kolektivní slevy, exkluzivita i kreativita

Praha – Češi patří ve střední a východní Evropě k lídrům v nakupování na internetu. Obrat v elektronickém obchodě roste nepřetržitě devět let. V roce 2001 se na internetu otočila jedna miliarda korun. O čtyři roky později, v roce 2005, to bylo miliard deset. Vloni pak už obrat firem činil 25 miliard. Navíc novinky ze západu se u nás objevují jako u prvních v regionu. V poslední době třeba slevové a privátní nakupovací weby, které cílí na nové zákazníky.

„Ano, jsme lídři, ale poslední dobou se rozdíly srovnávají, protože internetové nakupování se těší stále větší oblibě i v méně ekonomicky rozvinutých zemích. U nás se hodně rozvíjí nové trendy, které sem přicházejí ze západu,“ dokládá nákupní horečku Čechů na internetu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Nakupování na internetu stále ve stejném schématu, tedy zejména v rukou mladých

Jeho slova doplňuje Alena Ivánková ze společnosti Mediaresearch: „Nakupování na internetu je záležitostí mladších ročníků, i když nejvíce utrácejí lidé od 25 do 40 let, nejvíce to baví lidi od 15 do 24 let… Češi utrácejí na internetu více než Slováci - více platí elektronicky, méně na dobírku. V rámci Evropy se nejvíce podobáme zemím Visegrádské čtyřky. Stejně jako oni upřednostňujeme nejnižší ceny.“

V poslední době se v Česku uchytilo kolektivní nakupování, tedy nakupování do party. Není to česká specialita, ale pouze kopie úspěšného amerického konceptu, který slaví úspěchy třeba i ve Velké Británii nebo Německu. „Celý koncept spočívá v tom, že my na našem webu nabídneme službu s více než 50procentní slevou, ale za podmínky, že si ji koupí větší počet zákazníků, to číslo je v několika desítkách. Pokud se čísla dosáhne, tak všichni dostanou slevu, pokud ne, nikdo ji nedostane,“ vysvětlil majitel webu Slevomat.cz Tomáš Čupr.

„Je potřeba si uvědomit, že toto zboží nemá tak velké marže jako služby, takže tam nikdo nedá na plazmovou televizi padesát procent slevu, protože si to nemůže dovolit. Kdežto na masáži se to takovým způsobem dá udělat,“ říká Pavol Otčenáš, majitel webu Cupolis.com.

Hotely získají výraznou slevou výrazný zisk

„To, že jsou naši partneři nuceni nějakou dobu fungovat za sníženou marži, a tím, že nabídli poměrně výraznou slevu našim zákazníkům, a že dostanou poměrně velký objem peněz v horizontu dnů od ukončení nabídky, má jeden zajímavý efekt - snaží se pomocí volných peněz vylepšovat služby. Takže u několika partnerů jsem pozorovali nákup nových přístrojů, zaměstnání více zaměstnanců atd.,“ dodává Čupr.

Uvádí se, že hlavními zákazníky pro hromadné nakupování jsou z větší míry ženy, i když tento zahraniční trend se v Čechách příliš nepotvrzuje. „V Čechách je to vyvážené mezi muži a ženami, i když ženy lehce převažují,“ přitakává Otčenáš.

Tomáš Čupr, majitel webu Slevomat.cz

„Benefit pro firmy je trojí: garantovaný počet zákazníků, marketing, který je zdarma, a pozitivní cashflow. Pokud prodáme 600 kuponů do hotelu, tak se jedná o obrat v řádu stovek tisíc, které hotel dostane v řádu několika dnů, pak s nimi hospodaří, což v současné době může být rozdíl mezi bytím a nebytím firmy.“

Také aktuální hospodářská situace stále častěji nutí lidi více přemýšlet, jak utrácejí, což vytváří živnou půdou pro soukromé internetové kluby. Ty svým uživatelům nabízejí širokou paletou zboží s velkými slevami. U nás zatím fungují dva.

„Češi mají také rádi zajímavé nabídky a dobré ceny. V současnosti je tu ale některé zboží dražší než v zahraničí a s krizí lidé více přemýšlí o penězích… Abyste se stali členem privátního klubu, musí vás někdo pozvat. Jakmile jste členem, pak už vidíte veškeré nabídky na slevy. Jsou dva důvody, proč jsou kluby uzavřené okolí - slevy jsou tak zajímavé, že chceme, aby byly viditelné jen pro členy a aby tu byla jistá exkluzivita,“ uvádí Vassili le Moigne, spolumajitel soukromého nakupovacího klubu BigBrands.cz.

Server BigBrands.cz tak připomíná českou mutaci celosvětově známého webu Gilt.com. Luxusní značky tak získávají větší oblibu například výprodejem na speciálních internetových serverech. Zahraniční firmy totiž věří, že lidé budou na podobných webech výhledově utrácet víc. Značkové modely z často starších kolekcí tu bývají k dostání až se 75procentní slevou.

Češky podléhají kouzlu kreativních výrobců

Ojedinělý prostor pro designéry a umělce pak představuje internetové tržiště, které nabízí pouze výrobky ručně dělané nebo nesoucí znaky kreativní činnosti. O jeho oblibě vypovídá obrat webu: v roce 2008 devět milionů, letos až 100 milionů. Podařilo se mu tak sjednotit roztříštěnou scénu alternativní módy a užitého designu.

„Platforma je vytvořená tak, aby se každý zaregistrovaný uživatel mohl do systému připojit - prodávat nebo nabízet své zboží. Není to jeden e-shop, kde by se nabízelo zboží jediného tvůrce, ale tvůrců jsou tam tisíce… Přes náš systém prodáme měsíčně zhruba 70 tisíc výrobků, to jsou zhruba dvě položky za jednu minutu,“ objasnil princip internetového tržiště fler.cz jeho provozovatel Jiří Kubeš.

„Pro většinu prodávajících je fler určitě přivýdělkem, řada z nich, kteří se tomu věnují intenzivně, rozhodně mohou podnikat na plný úvazek. Ty výdělky, já nevím přesně, ale určitě se pohybují v rámci průměrného platu v Česku,“ dodává Kubeš.

Proměnou procházejí i aukční servery, u kterých se paradoxně přisazování peněz na dražený výrobek dostává do pozadí. „Aukce jsou pořád populární, ale mezi mladou generací převažuje prodej v aktuálním čase. Jednoduše chtějí mít to, co si vyhlídnou, hned a nechtějí čekat, než aukce skončí,“ říká Pavlína Zábojníková, regionální ředitelka aukčního serveru aukro.cz.