Česká pošta chce založit vlastní banku

Praha – Česká pošta plánuje založení vlastní banky. Jde o její nový podnikatelský plán, v rámci kterého například bude také poskytovat služby související s elektronizací státní správy. Generální ředitelka České pošty Marcela Hrdá už strategii s názvem Směr 2015 předložila dozorčí radě s upozorněním, že pokud se tyto plány neuskuteční, bude to znamenat výrazné riziko pro stabilizaci finanční situace pošty. Informaci přinesly dnešní Lidové noviny.

Pošta chce na záměru vydělat téměř šest miliard

Management pošty si od uskutečnění plánu slibuje navíc výnosy ve výši 5,8 miliardy korun. Pokud by se však navrhované změny nepodařilo provést, měla by Česká pošta v roce 2014 ztrátu převyšující 5,2 miliardy korun, do půlmiliardové ztráty by se navíc propadla už letos. „Pro poštu to představuje opravdu strategický dokument. Pošta plánuje budoucnost jako každý jiný podnik, tak aby tu budoucnost vůbec měla a aby i nadále zůstala v černých číslech,“ prohlásil Ivo Mravinac, mluvčí České pošty.

Strategie České pošty

„V roce 2015 by Česká pošta měla být nejvýznamnějším prostředníkem mezi státní správou, místní samosprávou, firmami a veřejností.“


K celé záležitosti se ještě musí vyjádřit ministerstvo vnitra, které je zřizovatelem pošty. Toho by se pošta mohla dočkat do konce měsíce. „Osobně se domnívám, že například zřízení vlastní banky je dobrý nápad,“ uvedl však předseda dozorčí rady pošty Jiří Maceška.

Lidové noviny však upozorňují, že by pošta mohla narazit na nesouhlas ČSOB, která pod značkou Poštovní spořitelna provozuje na poštovních pobočkách vlastní banku a má s Českou poštou uzavřenu smlouvu až do roku 2017. „My s tou strategií nejsme seznámeni, takže v tuto chvíli to nemůžeme komentovat. Každopádně za nás platí, že ta smlouva s Českou poštou je do roku 2017 platná, tudíž závazná,“ řekla Denisa Salátková, mluvčí Poštovní spořitelny.

Pošta chce, aby jí přispívali i její konkurenti

Pošta kromě příjmů z bankovnictví a státní správy počítá i s výrazným příspěvkem od státu nebo od svých konkurentů. Za to, že musí provozovat širokou neefektivní síť poboček po celé zemi, požaduje jednu až 1,5 miliardy korun. Pošta totiž provozuje zhruba 3 400 poboček. Poštovní spořitelna s více než dvěma miliony klientů má díky tomu nejhustší síť obchodních míst v Česku.

V pololetí vykázala Česká pošta zisk 608 milionů korun, loni to bylo za stejné období 917 milionů. Rozdílné výsledky podle vedení podniku způsobilo opožděné spuštění datových schránek a nedokončená transformace. Za celý loňský rok měla firma zisk před zdaněním 661 milionů korun.

Česká pošta
Zdroj: ČT24