Bárta: Silnice a železnice postavíme o pět procent levněji

Praha – Silniční a železniční stavby budou o pět procent levnější. Po sérii jednání se zástupci stavebních firem to dnes oznámil ministr dopravy Vít Bárta. Ministerstvo podle něj vypracuje takzvanou dopravní superkoncepci, která by stanovila dlouhodobou strategii všech dopravních staveb v České republice. Bárta také potvrdil plány svého úřadu na nové infrastrukturní projekty za 130 miliard korun. Ne na všechny budou peníze, ministr tak uvažuje, že by část nákladů nesly soukromé firmy.

„Stavíme o pět procent levněji,“ prohlásil Bárta na dnešní tiskové konferenci. „Pro mne tato věc není zdaleka konečná, je to první krizová etapa, chceme dále pokračovat na zlevňování staveb, nicméně nyní se snažíme chovat více koncepčně,“ dodal.

Další úspory má umožnit vznik nové dopravní superkoncepce, na jejíž tvorbě Bártův rezort nyní pracuje. Ta by měla jasně definovat priority ve výstavbě silnic, železnic i vodních cest v Česku. „Pro tvorbu této dopravní superkoncepce je zásadním tématem v první řadě zjistit od vlády jasný ekonomický rámec pro toto volební období,“ dodal ministr.

Bárta po svém nástupu do funkce vyhlásil stopku všem železničním stavbám a vystoupil s výčtem rozjetých silničních staveb a plánovaných projektů, které chce zastavit. To už teď ale neplatí. Právě díky vyjednaným slevám se práce na řadě zastavených úseků opět rozjíždějí. Příkladem je třeba železniční koridor u Rokycan a dokončení se dočká i důležitý silniční most v Bohumíně, který Bárta původně zastavil na doporučení teď už bývalého šéfa ŘSD Brunclíka. Právě rada zastavit tuto stavbu ho stála místo.

Vedle toho šéf dopravy slíbil Českým Budějovicím, že do roku 2012 se dočkají obchvatu města a stejný termín má platit i pro D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.

Nedostatek peněz možná vyřeší soukromé dálnice

Právě jihočeské autostrády se týká i Bártův nový plán, o kterém dnes informovala Mladá fronta Dnes. Podle něj chce ministr dopravy svěřit stavbu čtyř důležitých silnic, na jejichž stavbu stát nemá peníze, soukromým firmám a po francouzském vzoru je pak nechat i vybírat mýtné. Jeho výši by však stát mohl ovlivnit. Jednat by se mělo o opravu dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Brnem, o severní část pražského okruhu, silnici R35 mezi Mohelnicí a Opatovicemi nad Labem a dálnici z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic včetně obchvatu. Dohromady jde o stavby za desítky miliard korun.

„Pokud nebudou skrytým zadlužováním státu, ale jasně samofinancovatelným PPP projektem, tak mají mou zelenou,“ potvrdil ministr s tím, že stavět by se tímto způsobem nemusely jen silnice, ale například i děčínský jez. U silničních PPP projektů nicméně Bárta popřel předchozí informace, že by firmy po vybudování takových silnic na nich vybíraly mýto. „Je jednoznačné, že výše mýtného nebo výše jakéhokoli zpoplatnění je něco, nad čím si stát musí zachovat jednoznačnou kontrolu,“ řekl.

PPP projekty by do roku 2014 mohly podle Bárty dosáhnout objemu až 90 miliard korun. Zbývajících 40 miliard by v nových stavbách pokryl stát, ovšem jen za předpokladu rostoucích příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury, až o 15 miliard korun ročně víc.