ČSOB dostala pokutu za klamání spotřebitelů

Praha – České národní bance se nezamlouvá propagace Poštovní spořitelny. ČSOB, jejíž součástí spořitelna je, se při ní měla dopustit klamavých praktik. Propagace údajně budila dojem, že Poštovní spořitelna je nezávislá finanční instituce. Centrální banka uložila ČSOB za protiprávní jednání třímilionovou pokutu. ČSOB se ale brání, tvrdí, že žádný spotřebitel nemůže využít produkty pod značkou Poštovní spořitelny, aniž by se nedozvěděl, že je poskytuje právě Československá obchodní banka.

„Československá obchodní banka nabízela a propagovala bankovní služby pod označením Poštovní spořitelna způsobem, který vzbuzoval dojem, že Poštovní spořitelna existuje jako samostatná a na společnosti Československá obchodní banka nezávislá banka. Poštovní spořitelna je přitom součástí Československé obchodní banky,“ zdůvodnila své rozhodnutí ČNB. Podobnou propagaci ČSOB ihned zakázala.

ČSOB ovšem pochybení odmítá. Podle mluvčí Poštovní spořitelny Denisy Salátkové klienti přesně vědí, s jakou bankou uzavírají smlouvu. Tato informace se podle ní nachází na příslušných webových stránkách, na každé žádosti o kterýkoliv produkt, a to i v případě žádostí elektronických, na každém smluvním dokumentu, tiskopisu či formuláři používaném při komunikaci mezi klientem a bankou. „Případné rozhodnutí o navazujících právních krocích učiníme až po důkladném prozkoumání celého dokumentu,“ dodala Salátková.

ČSOB pod značkou Poštovní spořitelna provozuje na poštovních pobočkách vlastní banku. Rozdělení působnosti značek je dáno zacílením na odlišnou klientelu. Poštovní spořitelna má více než dva miliony klientů. ČSOB má s Českou poštou na její provoz uzavřenu smlouvu do roku 2017. V poslední době se ale spekuluje o tom, že by pošta mohla bance smlouvu vypovědět. Podle analýzy, kterou si pošta nechala vypracovat, by totiž od ČSOB mohla inkasovat dvakrát tolik než současnou jednu miliardu korun ročně.