Nejcennější značkou je Coca-Cola, z první stovky vypadla BP

New York - Žebříčku nejcennějších světových značek i nadále vévodí americká společnost Coca-Cola, která první příčku okupuje od roku 2000, kdy se průzkum společnosti Interbrand začal zveřejňovat. Rovněž druhé a třetí místo patří, stejně jako loni, technologickým firmám IBM a Microsoft. Změny tak letos nastaly až na nižších příčkách žebříčku. Ze stovky nejhodnotnějších značek například úplně vypadl petrochemický gigant BP, který se potýkal s únikem ropy po výbuchu ropné plošiny v Mexickém zálivu. Problémy s bezpečností aut pak vyřadily japonskou Toyotu z první desítky společností Interbrand.

Jen za poslední rok zvýšila Coca-Cola hodnotu své značky o dvě procenta – na skoro 70,5 miliardy dolarů. To, že ji lidé mají rádi, je vidět i na sociálních sítích. Na Facebooku má 11 milionů fanoušků, na Twitteru 100 tisíc. „Coca-Cola je obrovská společnost, nechybí na žádném trhu po celém světě. Její růst je ale letos v porovnání s uplynulými roky relativně slabý,“ uvedl na adresu lídra žebříčku člen představenstva Interbrand Graham Hales.

Nejvíce se letos zvýšila cena značek technologických společností Apple a Google, o více než 36 procent. Google si polepšil na čtvrtou příčku ze sedmé a Apple na 17. z loňské 20. pozice. Googlu pomohl operační systém pro mobilní telefony Android a Applu nové produkty, včetně tabletu iPad. Technologické firmy nyní tvoří polovinu z desítky nejcennějších firem světa.

BP podle analytiků vážně uškodilo jednání po úniku ropy v Mexickém zálivu a bude trvat léta, než se firmě podaří napravit škody, které způsobil únik značce BP. „V loňském roce hodnota firmy BP byla kolem 3,7 miliardy dolarů, když se podíváme na poslední firmu, která v žebříčku je, je jasné, že ta ztráta byla kolem jedné miliardy amerických dolarů,“ počítá analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Toyota vypadla s desítky nejcennějších značek poprvé za sedm let. Největší propad ze značek, které se udržely v žebříčku, zaznamenal Harley-Davidson, jehož prodej kvůli slabému ekonomickému růstu prudce klesl. Hodnota značky se snížila o 24 procent na 3,28 miliardy USD a firma lesla na 98. pozici. Loni byla na 73. pozici.

Seznamu 100 značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 49. Nejhodnotnější evropskou značkou je Nokia na osmé pozici. Celkem je v žebříčku 40 evropských značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a jedna z Mexika.

Průzkum nejcennějších značek je založen na složité metodologii. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Pořadí deseti nejcennějších světových značek a jejich hodnota (v mld. USD):

  1. Coca-Cola (70,45)
  2. IBM (64,73)
  3. Microsoft (60,9)
  4. Google (43,56)
  5. GE (42,81)
  6. McDonald's (33,58)
  7. Intel (32,02)
  8. Nokia (29,5)
  9. Disney (28,73)
  10. HP (26,87)