V Evropě skončilo šrotovné a registrace aut letí k zemi

Paříž – Prodeje aut v Evropské unii během letních měsíců výrazně klesly. Důvodem je podle Asociace evropských výrobců aut ACEA doznívající šrotovné. V červenci se tak poptávka v členských zemích EU bez Kypru a Malty propadla v průměru skoro o 18,6 procenta hlavně kvůli dvoucifernému propadu prodeje na velkých trzích, včetně Francie, Německa, Španělska, Itálie a Británie. Méně se prodávalo i v srpnu, kdy pokles činil 12,9 procenta.

Za osm měsíců letošního roku se v EU prodalo jen něco málo přes devět milionů nových vozů, ve srovnání s loňskem to znamená propad o 3,5 procenta. Z největších trhů počet registrací ve Francii stoupl o dvě procenta, v Británii o 13,2 procenta a ve Španělsku o 21,9 procenta. V Itálii se naopak snížil o 2,5 procenta a v Německu o 28,7 procenta. Nejvíce se prodej za leden až srpen zvýšil v Irsku, a to o 49,6 procenta. Naopak největší propad zaznamenalo Bulharsko, 39,1 procenta.

Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů

„Propad speciálně v Německu se samozřejmě očekával, protože šrotovné tam bylo realizováno v době nejhlubší recese. Mělo zachránit propadu výroby… Samozřejmě, pokud je realizováno v krátkém čase, využijí šrotovného zákazníci, kteří by si pořídili auto v následujícím období.“

Z velkých automobilek se s propadem zájmu potýkal nejvíce italský Fiat, jehož prodejní čísla se v srpnu propadla skoro o čtvrtinu. Volkswagenu, který je největším výrobcem aut v Evropě, ztratil přes 11 procent a o pětinu klesly prodeje nových Fordů.

V České republice, která odolala a šrotovné nakonec nespustila, naopak prodeje rostou - od začátku roku o víc než 6,5 procenta. „Podíl na zvýšení na českém trhu měla firemní osobní auta - na úkor lehkých užitkových, která vysoce padla. Vliv měl i nepatrně zvýšený prodej privátních zákazníků,“ dodal Tunkl. Nové auto si už v Česku od ledna zaregistrovalo 112 tisíc lidí.

Renault Mégane Sport
Zdroj: ČT24/renault.com