Do Mostu přijde další výrobce autodílů, zaměstná 900 lidí

Most – Nezaměstnaným na Mostecku, které patří mezi okresy s nejvyšší nezaměstnaností v Česku, svitla naděje na nalezení uplatnění. Společnost Aleven chce v zóně Joseph u Mostu postavit do čtyř let továrnu na výrobu vnitřních dílů automobilů. Zaměstná tam postupně 700 až 900 lidí. Náměstek primátora Luboš Pitín dnes informoval, že radní již společnosti schválili pronájem pozemků o rozloze 30 tisíc metrů čtverečních.

V červenci bylo v Mostě podle ministerstva práce a sociálních věcí bez práce 16 procent lidí, což ho katapultovalo na špici okresů s největší nezaměstnaností. Alespoň někteří lidé bez zaměstnání by mohli nalézt práci v nové továrně. Aleven chce u Mostu postavit závod, kde se budou díly vyrábět za pomoci robotických linek. Jeho součástí budou i skladovací haly. Závod bude navazovat na výrobu společnosti Rai, která v zóně vyrábí plastové palubní desky do automobilů. Díly z Mostu prý budou putovat do automobilek v celé Evropě.

Nová továrna má vyrůst ve dvou etapách. První fázi výstavby závodu chce firma dokončit již v létě příštího roku a zaměstnat 100 lidí. Druhá etapa má být hotova v roce 2014. Pozemky má firma pronajaty na pět let, později je bude moci od města odkoupit za 11,1 milionu korun.

Ne všichni jsou ovšem myšlence posilování závislosti Česka na automobilovém průmyslu nakloněni. Někteří ekonomové poukazují na to, že příliš jednostranné zaměření může udělat Českou republiku mnohem více náchylnou na výkyvy hospodářského cyklu. Propad automobilového průmyslu už Česko jednou pocítilo během nejhorší hospodářské krize v roce 2009. Českým výrobcům ale nakonec pomohlo šrotovné nastartované v celé řadě evropských zemí.

Fakta o mostecké zóně Joseph

V zóně Joseph o rozloze 190 hektarů působí nyní čtyři investoři, o umístění dalších tří závodů se jedná. Výstavbě zóny předcházely spory s ekologickými aktivisty a místním sedlákem Janem Rajterem. S tím se ale město nakonec dohodlo a vykoupilo od něj za 260 milionů korun pozemky v okolí zóny. Většinu peněz na to poskytl stát.

Prvním investorem byl mexický producent hliníkových hlav do automobilových motorů Nemak. Letos na jaře závod otevřela dceřiná firma americké společnosti Advanced Filtration Systems, která vyrábí olejové filtry. Německý investor chce v zóně postavit sluneční elektrárnu.