PC hra pod stromeček? Výrobci sázejí na herní konzole

Praha - Počítačové hry sice v tržbách překonávají filmový průmysl, i na ně ale dolehla hospodářská krize, když jim ubrala deset procent tržeb. Výrobci se proto s nadějí obracejí k letošní předvánoční sezoně, která by mohla trend minulých let zvrátit. Tomu nasvědčují i rekordní prodeje hitů letošního podzimu: americká akční sága Halo: Reach i česká Mafia II. Za první zmíněnou hráči jen během prvního dne prodeje utratili dvě stě milionů dolarů.

V cestě k vyšším ziskům sází společnosti i na nové způsoby ovládání konzolí. „Předpokládáme, že vývoj trhu je pozitivní a hodně si slibujeme od vánoční sezony. Kinect bude vstupovat na trh v polovině listopadu,“ řekl manažer divize Entertainment společnosti Microsoft David Klepetko.

Podle odborníků však mohou být jejich představy přehnané. „Myslím, že velcí výrobci konzolí teď spoléhají především na nový hardware. Myslím tím PlayStation Move a Microsoft Kinect. Jsou dražší, stojí skoro stejně jako nová konzole, a trochu se bojím, že nebudou mít tak masový úspěch, jaký od nich Microsoft a Sony očekávají,“ uvedl editor CNet Dan Ackerman.

Herní průmysl sice nabírá na síle (např. ve Velké Británii loni tržby z her překonaly o půl miliardy liber útraty z kin a prodeje filmových DVD), v Česku se ale trh teprve rozrůstá. „Český herní trh na rozdíl od zahraničních patří do těch rozvojových. Krize se tu víceméně neprojevila a mezi roky 2008 a 2009 zaznamenal patnáctiprocentní nárůst. Růst pramení především z prodeje hardwaru a rozvoje konzolového hraní,“ řekl viceprezident Asociace herního průmyslu Martin Bach.

Tuzemský trh v současné době ovládla Mafia II z dílny brněnských 2K Games. Úspěšný první díl se stal s více než třímilionovými prodeji nejúspěšnější českou hrou. A i pokračování překonalo prodejní očekávání. Jen za první tři dny si v Česku novou hru odneslo patnáct tisíc lidí. Úspěch zaznamenala i v zahraničí.