Na silnice bude příští rok o třetinu míň

Praha – Na stavbu a opravy silnic bude v příštím roce výrazně míň peněz. Rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury, který dnes schválila vláda, počítá s výdaji 61,3 miliardy korun, což je o 36 procent míň, než bylo ve fondu letos. Rozpočet počítá také se zvýšením mýtného, to by mělo od příštího roku vzrůst o čtvrtinu.

„Třináct miliard, které posíláme na důchody, přibližně odpovídá té samé částce, kterou pro příští rok bereme z fondu dopravní infrastruktury,“ vysvětlil ministr Vít Bárta důvody snižování rozpočtu fondu.

Bárta dostal od vlády úkol vypracovat do konce roku seznam stovky staveb, kde budou projekty seřazeny podle potřebnosti. Jak uvedl premiér Petr Nečas, seznam bude rozdělen čárou, která se bude posouvat podle toho, kolik peněz je na stavby k dispozici. Dokument má obsahovat stavby „klíčové z celostátního hlediska“. „Celkově je ambicí České republiky dokončit napojení na sousední státy a silná akcentace obchvatů,“ řekl Bárta s tím, že víc zatím prozradit nemůže.

Další roky má být peněz víc

„Hubený“ z hlediska dopravní infrastruktury by měl nicméně podle Bárty být jen příští rok. „Pro rok 2012 a 2013 dochází ve střednědobému výhledu k - nebojím se říct - zásadnímu navýšení příjmů státního fondu dopravní infrastruktury, a to o více než deset miliard korun v každém roce,“ zdůraznil ministr. Stát tak bude do fondu posílat ročně 43 miliard namísto 33, se kterými se počítá pro příští rok.

Vít Bárta, ministr dopravy:

„Předpokládá se, že více než 130 miliard korun bude do dopravní infrastruktury investováno z privátních zdrojů jako tzv. PPP projekty, ať už se mluví o R35, D1, Pražském okruhu, nebo D3.“

Další čtyři miliardy ročně má do fondu přinést také zvýšení mýtného. „V těch dalších letech bych to nerad komentoval, jednáme se zástupci protistrany, tedy sdružení dopravců Česmad Bohemia,“ řekl ministr k mýtnému. Nepotvrdil tak zatím informace o tom, že by se mýtné mělo zvýšit o další čtvrtinu od roku 2012.

Výstavba dálniční sítě v Česku navíc v příštích letech nemá záviset jen na penězích od státu. Přispívat by na ni měli i soukromí investoři. Ti by podle Bárty měli přispět formou tzv. PPP projektů dalšími nejméně 130 miliardami korun.