Elektronický podpis od České pošty zdraží na dvojnásobek

Praha – Česká pošta od listopadu výrazně zdraží takzvaný kvalifikovaný osobní certifikát potřebný pro využívání elektronického podpisu při komunikaci s veřejnou správou. Zatím klient za roční certifikát zaplatil 190 korun, od listopadu ho přijde na 396 korun. Pošta však výrazně investovala do jeho zabezpečení a rozšířila místa, kde se dá pořídit. Zatímco dříve byl kvalifikovaný podpis dostupný pouze na kontaktních místech, kterých je v Česku 75, dnes se dá pořídit na všech Czech pointech - a těch je přes tisíc.

Ředitel Odboru komunikace České pošty Ivo Mravinac

„A třebaže takto výrazně zdražujeme, protože jsme výrazně investovali do technologií, a tedy zabezpečení elektronického podpisu, tak zůstáváme pořád hluboko pod cenou konkurence.“

Mravinac dodává, že se pošta prostě chová tržně. Jde totiž o službu, která není regulovaná státem. „K úpravě ceny přistupujeme poprvé za dobu, kdy poskytujeme služby akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb, tedy od roku 2005,“ dodává k tomu mluvčí České pošty Marta Melicharová. Pošta ale bude i zlevňovat. Například cena takzvané elektronické značky (kvalifikovaného systémového certifikátu), která je používána hlavně v elektronických podatelnách nebo při automatickém generování výpisů z různých registrů, spadne ze současných 2380 korun na 1490, tvrdí Mravinac.

Elektronický podpis není hitem

Kromě pošty zajišťují elektronický podpis také společnosti První Certifikační autorita (I.CA) a eIdentity. Oba tito poskytovatelé však certifikát prodávají dráž. Česká pošta je proto lídrem na českém trhu. Mravinac tvrdí, že není tento certifikát hitem, zájem je přesto značný. Jde totiž o užitečnou věc, pokud podnikatel nemá datovou schránku, ale přesto chce komunikovat s úřadem. Loni tak pošta prodala 112 tisíc kvalifikovaných certifikátů. Letos počítá s prodejem okolo 150 tisíc. Konkurence je přitom pozadu zhruba o třetinu.