Mezinárodní den franchisingu představí nové možnosti v podnikání

Praha - Franchising nabízí zajímavé řešení podnikatelům, kteří si chtějí v době ekonomického oživení zajistit výraznou konkurenční výhodu a náskok, osvědčil se i v minulých krizích. Lidé se mohou zúčastnit 20. října dne amerického franchisingu (FrAMchise Day 2010), ve středoevropském regionu ojedinělé mezinárodní akce, která nabídne přehlídku amerických konceptů pocházejících ze Spojených států.

Franchising je metoda podnikání, která dává možnost dvěma subjektům spolupracovat. Jejím účelem je distribuce výrobků, služeb nebo technologií. „Spolupracuje u toho jeden subjekt, který se nazývá franchisor, jenž má strategii produktu, k dispozici úspěšnou značku a ověřené know how s frachisanty,“ prohlásil Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franchising. Franchisant má na druhé straně energii, odhodlání a peníze, které je ochoten do lokálního trhu dát.

Franchising je jedním z pilířů americké ekonomiky, kde podniká mnohem více obyvatel než v České republice – je tam i na daleko vyšší úrovni. „Využívají jej jak jednotlivci, tak i větší společnosti,“ podotkl Lubomír Milek, finanční ředitel franchisových realitních kanceláří v ČR.

Začínající podnikatel si nejprve vybere obor, v němž chce podnikat. Pak musí zaplatit vstupní poplatek, za nějž dostane právo držet licenci (franchisu). „U nás se pohybuje od 50 do 500 tisíc,“ prohlásil Tamchyna. Posléze musí mít investici, která může být od dvaceti tisíc až do několika milionů.

České značky se již pokoušejí prorazit i mimo ČR

V Česku využívá franchisingu zhruba 250 společností. Některé z nich se teprve rozvíjejí. „Franchisingu nejvíce využívají restaurace a fastfoody, které vstoupily na trh už v 90. letech,“ konstatoval Milek. Několik českých značek se již pokusilo prorazit v zahraničí – ovšem úspěch se nedostavil. „Jedné značce se ale podařilo v USA otevřít již třetí čajovnu,“ dodal Tamchyna.

Mezinárodní akce FrAMchise Day proběhne 20. října. „Lidé si tam mohou nějakou franchisu rovnou koupit, může se zeptat, inspirovat,“ prohlásil Tamchyna. Mnozí čeští podnikatelé totiž metodu ještě nedoceňují.