Google chce měřit inflaci, použije ceny z e-shopů

Denver – Americká společnost Google – provozovatel stejnojmenného internetového vyhledávače – vytváří vlastní měření inflace pomocí indexu založeného na každodenním sledování cen internetových nákupů. Píše o tom britský Financial Times. Ukazatel „Google Price Index“ (GPI) by se mohl stát internetovou alternativou oficiálních měřítek inflace.

Sledováním nákupů přes síť lze podle hlavního ekonoma Googlu Hala Variana měřit inflaci mnohem rychleji než běžnou metodou osobních návštěv statistiků v prodejnách. Oficiální indexy spotřebitelských cen se většinou publikují jednou do měsíce a mívají časové zpoždění několika týdnů.

O projektu GPI Varian mluvil v pondělí na konferenci amerického Národního sdružení podnikových ekonomů (NABE) v Denveru a označil jej za dílo ve vývoji. Google se podle něj zatím nerozhodl, zda bude index publikovat.

Varian uvedl, že GPI v USA od Vánoc ukazuje „zcela zřetelný deflační trend“, který kontrastuje s loňským nárůstem. Oficiální index spotřebitelských cen v USA zaznamenal v srpnu meziroční nárůst 0,9 procenta.

Možnost bezprostředního sledování cenové hladiny by mohla zrychlit reakce centrálních bank na vývoj ekonomiky. Chronickým problémem měnové politiky je podle ekonomů právě často výrazné zpožďování jejích kroků za aktuální situací ekonomiky, což vede k neefektivním a někdy i kontraproduktivním výsledkům.

Varian zdůraznil že GPI není přímou náhradou oficiálního indexu, protože koš zboží prodávaného přes internet se od standardního statistického koše často podstatně liší. Například bydlení se na oficiálním americkém indexu spotřebitelských cen (CPI) podílí 40 procenty, na GPI má ale váhu jen 18 procent. GPI podle ekonoma Googlu „velmi dobře koreluje“ s oficiálním indexem u zboží často prodávaného přes web, avšak jiné položky, například automobilové součástky, zase tak velký soulad nevykazují.