Počet neplatičů povinného ručení klesá, bojí se sankcí

Praha - Počet vozidel bez sjednaného povinného ručení klesá. Do konce září se letos snížil o tři procenta na 598 tisíc. Naopak počet registrovaných vozidel stoupl o procento na 7,2 milionu. Za obratem stojí změna legislativy, která platí od ledna 2009 a která zpřísnila sance proti neplatičům. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) od té doby odeslala přes 250 tisíc výzev k zaplacení sankčního příspěvku do garančního fondu.

Hříšní řidiči letos přišpěli do fondu 152 miliony korun

výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec

„Zákon se změnil 1. ledna 2009 a zavedl povinnost vlastníků nepojištěných vozidel, aby přispívali do garančního fondu České kanceláře pojistitelů za každý den provozování vozidla bez povinného ručení.“

Před touto úpravou jezdilo bez povinného ručení 12 procent všech vozidel. V současnosti ale kleslo toto číslo na 8,3 procent nepojištěných vozidel. Nový systém tak podle Hradce funguje úspěšně. Podobný systém mají například i ve Švédsku a Finsku. Neplatiči povinného ručení letos do konce září zaplatili do garančního fondu 152 milionů korun. Výzvu k zaplacení dostalo do konce září 140 tisíc z nich. Počet nepojištěných škod také ubývá. V minulosti jich ročně bývalo k pěti tisícům, letos by jejich počet neměl přesáhnout hranici 4000, uvedl Hradec.

Od ledna 2009 jsou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, povinni hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu ČKP. Sazba se podle druhu vozidla pohybuje od 20 do 300 korun denně. Například u osobního vozu 50 nebo 70 korun denně. Součástí příspěvku jsou i náklady uplatnění a vymáhání. Příspěvek však nenahrazuje pojištění. Pokud tedy nepojištěné vozidlo způsobí škodu, tak ji poškozenému uhradí ČKP z garančního fondu a následně celou částku vymáhá po nepojištěné osobě.    

proces vymáhání povinného ručení

0ČKP dostane data od pojišťoven. Data předá centrálnímu registru vozidel. Tam jsou data porovnána a ČKP tak zjistí, která vozidla registrovaná pro provoz nemají sjednané povinné ručení. Jednotlivé osoby za příslušné období potom ČKP obešle výzvou. Například vlastník osobního auta do 1850 kubických centimetrů za den platí 50 korun. „Za měsíc je to u toho osobního auta 1500 korun plus naše náklady 170 korun. Tedy 1670 korun,“ říká Hradec. Dlužník má na uhrazení částky 30 dní. Pokud nesouhlasí s tím, že neplatí povinné ručení, musí ve stejné lhůtě dokázat, že je chyba na straně ČKP.

Jakub Hradec
Jakub Hradec