Vyšší páteční mýto příliš nezabralo, Bárta připravuje inovaci

Praha - Únorové zdražení pátečního mýta příliš nezabralo. Podle analýzy ministerstva dopravy, kterou ve středu schválila vláda, zastaví kvůli vyšší sazbě jen 11 procent kamionů. To znamená, že ze stovky nákladních aut vyšší cena odradí jen jedenáct. Přitom omezení mělo být bičem, který v pátek mezi 15. a 21. hodinou vyžene kamiony z dálnice. Nyní se ukazuje, že nefunguje. Pro nákladní auta se dvěma nápravami se přitom sazby zvýšily o 25 procent a pro větší dokonce o padesát.

„Pro nás to v žádném případě není překvapení. My jsme již předtím upozorňovali na to, že mýtné nikde v Evropě nefunguje jako regulátor, ale rozhoduje zákazník,“ uvedl Martin Špryňar, generální tajemník společnosti ČESMAD Bohemia.

Ministerstvo se však nevzdává a chce dál zvyšováním sazeb mýta regulovat dopravu. „V následujících dnech, maximálně týdnech, představíme komplexnější návrh, jak dostat maximum dopravy ze silnice na železnici,“ upozornil ministr dopravy Vít Bárta.

Nový návrh by měl obsahovat snížení poplatku za použití kolejí nebo zvýšení mýta a jeho rozšíření na další silnice první třídy. Dopravci ale tento krok spíše opomenou, jak dokládá Špryňar. „Zásadní problém je ten, že pokud pan ministr sníží poplatek za dopravní cestu na železnici, nepomůže tím ČD Cargu, protože to hospodaří tak, jak hospodaří, a kvalita jeho služeb tomu odpovídá.“

Podle Bárty by se sazby mýtného měly lišit podle denní doby a místa. Vyšší mýtné se zřejmě bude platit například na silnici I/11 z Ostravy směrem na Slovensko.

Vít Bárta
Vít Bárta