Škoda musí v rámci Volkswagenu zůstat Popelkou

Mladá Boleslav – Vedení koncernu Volkswagen je úspěch škodovek trnem v oku. Proto Škodovce, která mu patří, nařídilo omezování nadstandardní výbavy. Oficiálním důvodem je snaha o větší odlišení značek. Skutečnost je ale taková, že škodovky vycházejí ze srovnávacích testů jako vítězové. Lidé si tak často místo dražšího Passatu nebo Audi koupí levnější Superb.

Superb přijde o deštník, Češi si toho prý nevšimnou

Volkswagen se bojí kanibalizace. Tedy toho, že jeho luxusním vozům budou krást úspěch vozy levnější. „Nemůžeme nabízet fabie s lepší palubní deskou, než má polo,“ vysvětluje šéf koncernu Volkswagen (VW) Martin Winterkorn. Proto budou od nynějška škodovky chudší. Octavii bude chybět chladicí box, sportovní fabii xenonová světla a v superbech na zákazníky nebude čekat luxusní deštník. To je ale jenom začátek. Leden chystá na škodovky další omezení.

Video Rozhovor s Janem Blažkem
video

Rozhovor s Janem Blažkem

Rudolf Dreithaler z tiskového oddělení mladoboleslavské Škodovky

0„Je pravda, že Škoda Auto v Německu od 1. ledna 2011 ještě dále zatraktivní ceny u některých modelů a že v této souvislosti upraví rozsahy výbav. To je zcela běžný a léty osvědčený postup produktového managementu. Většina zmiňovaných prvků výbavy navíc nadále zůstane dostupná jako výbava na přání.“

Důvod je jasný. Původní strategické plány koncernu totiž značce Škoda přisuzují pozici „enter-level“. Znamená to, že když je pro zákazníky Volkswagen příliš drahý, pořád si mohou koupit škodovku. Ta disponuje koncernovou kvalitou, je ale méně luxusní. Škodovky tak mají zákazníkům zabránit, aby odešli k francouzským nebo korejským značkám.

Škoda svoji roli Popelky neplní

Škoda se ale plánům koncernu vymyká. Limuzína Škoda Superb totiž z testů vychází lépe než dražší Volkswagen Passat nebo Audi A6. Podobně je na tom i relace fabia - polo. Podle výzkumu univerzity v Duisburgu přichází koncern kvůli úspěchu škodovek o 500 milionů eur, tedy 12 miliard korun ročně. Právě tyto výsledky dohnaly koncern k radikálním krokům.

Němečtí dealeři ale tvrdí, že je krok koncernu nepřiměřený. „Každý prvek výbavy je konkurenční výhodou. Nevěřím, že by si lidé chuzení nevšimli, prodeje klesnou,“ stěžuje si šéf Asociace dealerů Škody Thomas Peckruhn. „Náklady snižují všichni výrobci, nesmí ale znevýhodnit zákazníky. Ti naši si změn stále častěji všímají. Nechám mluvit čísla - statistiky ukazují, že více zákazníků přechází od Škody k Volkswagenu,“ doplňuje. „Přitom nekonkurujeme volkswagenům, ale hlavně francouzským značkám Peugeot či Renault včetně Dacie,“ dodává. Čeští dealeři si zatím nestěžují. Budoucích koncernových rozhodnutí se ale obávají.

Ke Škodě míří hlavně bývalí kupci Citroenu, Opelu nebo Fordu. Pokud by značka nakonec musela otočit kurz, pocítila by to i ekonomicky. „Pakliže se větší akcent bude dávat na levnější a menší modely, tak dojde ke snížení ziskovosti z jednoho auta a bude to muset škodovka nahradit větším počtem prodaných aut, což v dnešní době je celkem otázka,“ uvádí šéfredaktor časopisu Autotip Vítězslav Kodym.

prodejce škodovek ve firmě Autostyl Trutnov Michal Vaněk

„Jde o prkotiny, deštník za osm set korun o volbě vozu nerozhoduje. Ale může to být jen začátek. Pokud bude trend ochuzování výbavy pokračovat, prodeje klesnou, lidé jsou již na určitý komfort zvyklí.“

majitelka autosalonu Rüdiger v Drážďanech Simone Rüdigerová

„Zákazníky jsme postupně získali díky kvalitním modelům s nejmodernější technikou. Pokud by se jejich úroveň snížila, tak o ně definitivně přijdeme.“

Značka přitom roste nejrychleji v Číně – tamní zákazníci ale vyžadují hlavně větší a luxusnější modely. Doplatí tak koncern na své rozhodnutí zvýhodnit VW i v čínské zemi?