Evropa doplácí na šrotovné, prodeje aut padají k zemi

Brusel – V Evropské unii se v září prodávalo méně aut než před rokem. Evropané si jich koupili o téměř 10 procent méně, tedy 1,23 milionu. Poptávka tak vykazuje pokles již šest měsíců za sebou. Uvedlo to dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) na svých internetových stránkách. Dodalo, že za první tři čtvrtletí prodej meziročně klesl o 4,3 procenta na 10,3 milionu vozů.

Šrotovné táhne automobilový průmysl ke dnu

To, co si v době nedávné krize automobilky tak pochvalovaly, má teď za následek pokles prodejů. Poptávku v Evropě dolů tlačí také ukončování vládních programů šrotovného a poznává to celá automobilová Evropa. Pokles v září podle ACEA vykázaly všechny významné evropské trhy.

Video Rozhovor s Antonínem Šípkem a Petrem Korbelem
video

Rozhovor s Antonínem Šípkem a Petrem Korbelem

Názory na šrotovné se ale různí. Například Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu si myslí, že díky šrotovnému v Německu neklesla zaměstnanost tak výrazně. Bez šrotovného by docházelo k masovému propouštění, které často nejde vzít zpět. Redaktor týdeníku Euro Petr Korbel navíc tvrdí, že Česko nemá právo Německo kritizovat. My jsme totiž ze šrotovného v Evropě výrazně profitovali.

Automobilky na to reagují stejným způsobem. Snižují náklady na vývoj i výrobu. „Dalším takovým trendem je prodlužování životních cyklů hlavně těch nosných modelů, na kterých automobilky vydělávají největší peníze. Už se ty modely nestřídají řekněme po 5 až 6 letech, ale třeba po osmi,“ tvrdí šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek.

Největší evropský trh trpí nejvíce

šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek

„Šrotovné právě ten minulý rok velmi zahýbalo s trhy, takže už na konci roku bylo jasné, že tady ten meziroční propad bude.“ 

Celoevropské prodeje aut ale sráží hlavně největší eurotrh Německo. Tam se poptávka ztenčila skoro o pětinu. Podle Šípka ale čísla tak hrozná nejsou. Loni totiž byla výrazně zkreslená. Když se přitom srovnají prodeje s rokem 2005, německý trh poklesl jen o desetinu. Tento měsíc navíc prodeje klesly méně než v měsíci minulém. Korbel dodává, že za propadem nestojí soukromé osoby, ale firmy. Ty prý německé ekonomice nedůvěřují, a tak raději neutrácejí.

Podle výzkumné společnosti J.D. Power and Associates právě na trh v Německu a také na Itálii dopadá konec šrotovného nejvíc. V celé Evropě se podle ní letos prodá necelých 14 milionu vozů. Automobilky tedy musejí počítat s propadem prodeje o 8 procent.

Prodej největší evropské automobilky Volkswagen se minulý měsíc v EU meziročně snížil o pět procent na zhruba 254 tisíc vozů. Prodej její české divize Škoda Auto klesl o 2,7 procenta na necelých 44 tisíc automobilů. Propad prodeje vykázali také američtí konkurenti GM a Ford či japonští rivalové Toyota a Honda.

Ne všechny trhy jsou na tom ale špatně

Méně lidí navštěvuje i autosalony ve Spojených státech. Jinak je to ale v zemích, kde auto nepatří do běžného vybavení většiny domácností. Třeba do Číny se v září dovezlo o pětinu více aut než ve stejném období před rokem. Dobře se ale daří i Španělsku, Velké Británii nebo Francii. Ta totiž šrotovné neutnula naráz. Prémie snižuje postupně, a dává tak trhu čas, aby si na změnu zvykl.

Česko je jednou z mála zemí, kde automobilový trh roste. Do září se v Česku prodalo 134 tisíc nových osobních a lehkých užitkových aut. Samotný prodej osobních aut vzrostl ještě výrazněji, stoupl o necelých sedm procent na 126 tisíc vozů. Nejlépe se prodává značka Škoda. Na záda jí potom dýchá Ford a Volkswagen. Za celý letošní rok očekávají české automobilky zhruba desetinový nárůst.