Přímému prodeji se v Česku daří

Praha - Čtyři lidé ze sta se v Česku živí takzvaným přímým prodejem - zboží nabízejí zákazníkům mimo obchody. Přitom prodeji v této podobě se nebývale daří a letos se pomocí něj prodá zboží za více než šest miliard korun. Před pěti lety šlo zhruba o pět miliard korun. Například v rámci přímého prodeje kosmetiky je ve střední Evropě prodán každý pátý kosmetický výrobek.

Prostřednictvím přímého prodeje lze například prodat make-up, vysavače nebo třeba čisticí prostředky – navíc až s donáškou až do domu. Prodeji se u nás věnuje 225 tisíc lidí. Byznys stojí hlavně na ženách, neboť jen každý pátý prodejce je muž. Výdělky ale mohou přesahovat i sto tisíc korun měsíčně. „Můj první začátek byl ten, že přišla přítelkyně a ukázala mi katalog. V současné době se tomu věnuji naprosto naplno, je to můj hlavní zdroj obživy,“ říká jedna z prodejkyň.

Podle Rostislava Kocmana, mluvčího Asociace osobního prodeje, se v Evropské unii věnují přímému prodeji více než čtyři miliony lidí: „Existuje snaha, aby tyto pozice byly brány jako rovnoprávné k zaměstnání, aby tito lidé měli podobné jistoty.“ Přímý prodej patří mezi nejstarší obchodní metody, během totalitního režimu, ale z Česka naprosto zmizel a teprve v posledních patnácti letech si na něj lidé znovu zvykají.

Ovšem sjednání obchodu přímo v obývacím pokoji může přinést i problémy. Důležité je sledovat hlavně to, jaké smlouvy prodejcům podepíšete. Jedním podpisem totiž můžete ztratit nárok na možnost odstoupení od smlouvy. „Většinou se jedná o určité lživé informace o tom, že byl obchod nebo návštěva toho daného dealera sjednána za účelem objednávky,“ varuje Jan Votočka, tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů.

Přímému prodeji se daří i v krizi

Přestože se během krize mnohým firmám nedaří, přední společnosti zabývající se přímým prodejem zaznamenaly dokonce zvýšení zisků. Například americká společnost Herbalife, která obchoduje s výrobky na podporu výživy a zdravého životního stylu, zaznamenala ve 2. čtvrtletí růst tržeb o 20 procent a meziroční růst hodnoty akcií o 70 procent.

Úspěch společností podnikajících na bázi přímého prodeje tkví podle viceprezidentky Herbalife Edyty Kurek v důvěře, která je vytvářena mezi prodejci a jejich zákazníky. „Přímý prodej je založen na opakovaném prodeji. Chcete-li být úspěšní, musíte se vracet ke svému zákazníkovi. Když zákazník věří vám i vašemu produktu a je s ním spokojen, nakoupí u vás znovu,“ vysvětlila Kurek pro ČT24 s tím, že to se očividně jejich prodejcům daří. „Naše výrobky jsou vyzkoušené, skvěle fungují, lidé pijí naše šejky a máme více než dva miliony distributorů po celém světě,“ dodala Kurek.

Top 5 přímého prodeje

Největší světové společnosti, jejichž distribuce produktů je založena na principu přímého prodeje, mají roční zisky v řádu miliard dolarů. Do první pětky patří americké frimy Avon (kosmetika), Amway (domácí přípravky), Herbalife (zdravý životní styl a výživa), Mary Kay (kosmetika) a německá Vorwerk (vysavače). Po celém světě umožňují milionům lidí, aby prodejem výrobků, kteří tím získávají svoje vlastní nezávislé podnikání.