Konec krize hlásí také trh s luxusem

Milán - Krize na trhu s luxusem skončila - v příštím roce se má vrátit na úroveň před krizí. Důvodem jsou hlavně vyšší objemy nákupů, které v Evropě uskuteční turisté z Číny a dalších částí Asie. Tržby se mají zvýšit o tři až pět procent na 173 miliard až 176 miliard eur (4,2 bilionu až 4,3 bilionu korun). V roce 2007 tržby činily 170 miliard eur, což byla rekordní hodnota. K růstu nejvíce přispěje prodej kožených kabelek, hodinek a šperků. Vyplývá to z odhadů konzultační společnosti Bain & Company, ale také údajů výrobců drahého zboží.

Bohatí zákazníci se opět vrací do obchodů s luxusním zbožím. Letos by v nich měli utratit o 20 milionů eur víc než loni. Trh s luxusním zbožím nyní táhne především Čína, kde by tržby měly jen v tomto roce vzrůst zhruba o třetinu. Podle Claudie D'Arpiziové ze společnosti Bain & Company roste zájem o luxusní zboží zejména v Asii. „Velmi nás ale překvapilo obnovení poptávky ve Spojených státech,“ dodává.

předseda asociace italských výrobců luxusního zboží Altagamma Santo Versace

„V první polovině roku jsme mluvili o světle na konci tunelu. Na základě předběžných čísel z roku 2010 můžeme pozitivní trend potvrdit.“

Ovšem růst tržeb má v příštím roce zpomalit. Letos mají tržby stoupnout o deset procent na 168 miliard eur. V loňském roce naopak klesly o osm procent a tento rok byl pro odvětví nejhorší za dvě desetiletí. Nejrychleji rostoucím trhem s luxusním zbožím zůstává Čína. Letos zde mají tržby vzrůst o 30 procent. V Japonsku se však čeká začátek oživení zájmu o luxusní zboží až v příštím roce. „Dá se předpokládat, že to bude právě Čína, kdo předstihne Japonsko a stane se druhým největším trhem s luxusem,“ říká analytička firmy PlanetRetail Isabel Cavillová.

V Číně rok od roku přibývá lidí, kteří si mohou luxus dovolit. Dolarových miliardářů je dnes v zemi 190. Ještě loni to přitom bylo o šedesát míň. Na rozdíl od Západu Číňani bohatnou dříve. V 25 až 35 let nejčastěji touží po špercích od Cartiera, kosmetice Chanel nebo po luxusním mobilním telefonu Vertu. „Značky jako Louis Vuitton nebo Burberry jsou v Číně nesmírně populární. Slovo Burberry se dokonce dostalo do čínského slovníku jako synonymum pro nepromokavý kabát,“ vysvětluje Cavillová.

O tom, jestli bude letos krize na luxusních trzích opravdu zažehnána, rozhodne období před Vánocemi. Už teď je ale o kabelky módní značky Louis Vuitton takový zájem, že společnost musela ve svých prodejnách zkrátit otevírací dobu. Na všechny by se totiž stejně nedostalo.