Přesun zaměstnanců ČD by mohl skončit stávkou

Praha - Železniční odbory požadují jednání s premiérem Petrem Nečasem a ministrem dopravy Vítem Bártou. Devíti železničním odborovým organizacím se totiž nelíbí, že s nimi Bárta neprojednal převedení 9 500 železničářů z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Postup vlády považují za porušení pravidel sociálního dialogu. Na vyhlášení stávky v dopravě, kterou by na to odpověděly, se ale zatím neshodly.

S žádostí o diskuzi přišel předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Odbory chtějí o problému diskutovat už na pátečním jednání předsednictva tripartity. „Pokud k jednání nedojde, jsme připraveni na další razantní postup,“ prohlásil po dopolední schůzce odborových předáků Pejša.

Podle Pejši by například zaměstnanci Českých drah po přesunu na SŽDC mohli přijít o výhody kolektivní smlouvy ČD: „Trošku jiné podmínky jsou na Českých drahách a jiné zase na SŽDC. Kdyby se pak správa dostala do minusu, nebude schopná splnit závazky vůči těmto devíti tisícům zaměstnanců.“

Rozhovor s Jaroslavem Pejšou a Karlem Hanzelkou (zdroj: ČT24)

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša

„Zatím neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti tohoto řešení. Může to být problém, který by poškodil celou železniční dopravu i ekonomiku v naší republice.“

Hanzelka: Jde o bouři ve sklenici vody

„Při vší úctě k odborářům mám trochu pocit, že se jedná o bouři ve sklenici vody,“ reagoval na kritiku odborů mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle něj bylo o transformaci drah takto rozhodnuto již za dob úřadování ministra Aleše Řebíčka, a nejedná se tedy o žádnou novinku, o které by odboráři předem nevěděli.

„K nám mají vždy dveře otevřené, pan ministr navíc týden co týden jedná s resortní tripartitou. Nepochybně budou odbory v tomto záměru svoji roli mít,“ uvedl Hanzelka. Dodal, že celá transformace stojí teprve na počátku. Navíc prý jde o pouhý přesun pod jiného zaměstnavatele, ne o propouštění. Při této přeměně budou mít zástupci odborů své slovo, zdůraznil mluvčí. Během procesu navíc vznikne pracovní skupina, která bude o přesunu dále jednat.

Bárta oznámil záměr převést tisíce zaměstnanců drah na státní organizaci ve středu. Podle něj jde o další krok v transformaci české železnice, který zprůhlední náklady na provoz dráhy. Změna se má týkat například výpravčích, signalistů a hradlářů.

Vydáno pod